Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FM3A i Ny Teknik

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Lästips:
Sista sidan i senaste numret av "Ny Teknik" är en artikel om Nikons"retro"-modell FM3A. Den har blivit en succe' och säljt mer än dubbelt så bra som Nikon vågat hoppas på. Den är tydligen en (dyr), fräck mode-accessoir i Japan. Det är ju lite Indiana-Jones känsla över den.
Kul också att läsa att Nikon tagit hjälp igen av det gamla pensionerade gardet för att lära de unga att med händer och feeling kalibrera kameran till rätt ljud och känsla. De nyare modellerna tillverkas med helt andra tillverkningsmedoder.
FM3A är en skönhet. Man skulle kanske köpa en att ha som fin-kamera till kostymen :). Den pryder nog en plats i vitrinskåpet också...

Den har ju en del praktiska fördelar också. Delvis innehåller den ju samma delar som FM t.o.m FA och FM2n vilket ju ger en ökad möjlighet att kunna underhålla dessa en tid framöver. För många är AF onödigt och har man gamla AI-gluggar i skåpet så får man nog en tåligare och lättare kamera än en del nyare varianter med AF, blixt och displayer. Jag ser den inte som retro, snarare som en förnuftig kamera. Retro är trevligt som design om man gillar 'det var då' men är naturligtvis annars bara yta.

/Staffan

Jojomän. Det är en helt suverän kvalitetskamera på alla sätt o vis. Jag har plåtat mycket med en FM (i lumpen), och jag älskade den.

Gråter fortfarande då jag tänker på när jag sålde min FM2n för att jag behövde stålar....:(

Kanske man skulle sälja hela sitt EOS system och köpa en FM3a.. :p

Jeppe skrev:
Gråter fortfarande då jag tänker på när jag sålde min FM2n för att jag behövde stålar....:(

Själv hittade jag en fin begagnad FM2n till ett mycket bra pris. Jag kan inte säga annat än att jag är hur nöjd som helst.

Min gamla automagiska kamera blev pensionerad när jag tröttnade på att låsa bakstycket med gaffa. Idag tillbringar den ålderns höst i ett skåp.

precis, kalaskamera.. ttl-blixt, visar indikering i sökaren (bara en sån sak!), knapp för exp lås smidigt åtkomligt, helt batterioberoende (mätaren fungerar då ej). 7995:- Björns Foto.. ska vi gå ihop ett gäng och se om vi kan göra ett pressat totalpris?

Mvh
Johan

Länk till artikeln

En länk till artikeln, som jag förövrigt blev alldeles rörd av nästan. Nikon ska ha en sådan eloge för att de inser att fotografering rent tekniskt mest bara är fokus, bländare och slutare. Och gör en kamera därefter.
Sista stycket i artikeln ligger det mycket i osså:
http://www.nyteknik.se/pub/pub37_3.asp?art_id=20162

FM3A, FM, FE, FA... alla syskon i en underbart odödlig familj kameror

Har nu haft min FM3a ett par veckor och tagit ett par rullar, helt underbar...301an läggs åt sidan tv, F100an rullar på som vanligt, två olika fantastiska kameror för olika tillfällen..

/Malla

jag citerar artikeln;

"- Det är känslan, säger mannen från Nikon och himlar lite njutningsfullt med ögonen samtidigt som han i luften drar fram en ny filmruta på sin imaginära kamera. "

så sant, så sant...

ytterligare citat

"Sedan finns det en allmän uppfattning om att en kamera ska säga klick när man tar en bild. Ny Tekniks reporter som av nostalgiska skäl har klickljud som tillval på sin digitalkamera kan vittna om att det är svårt att efterlikna originalet. "

instämmer, det emulerade klickljudet i min E10 är patetiskt.

Oj, vad sugen jag blev på en Fm3a.

Mvh
Johan

Malla skrev:
Har nu haft min FM3a ett par veckor och tagit ett par rullar, helt underbar...301an läggs åt sidan tv, F100an rullar på som vanligt, två olika fantastiska kameror för olika tillfällen..

/Malla

köpte du 45:an också? Isåfall, vad gillar du den?

Mvh
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar