Annons

Flytta redigerade bildserier mln två datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har en stationär pc där alla mina bilder finns - fn knappt 45 000.
Jobbar huvudsakligen i LR även om jag har PS.
I denna pc gör jag normalt allt redigeringsarbete liksom all bildvisning - om jag är på hemmaplan.

Har vidare en MacBook Pro med en 17" högupplöst skärm. Den har jag i fritidshuset liksom på resor och jobbar också där huvudsakligen med LR även om jag också har Aperture. Denna utnyttjar jag såklart för mail och internet när jag inte är på hemmaplan men utnyttjandet för fotoändamål har inte riktigt blivit som jag tänkt helt enkelt för att jag inte hittat ngt bra sätt att flytta redan bildbehandlade bildserier på.

Så här har jag tänkt: Fasta pc:n är basen, snabb (i7, 8 GB RAM, extra 256 GB SSD installerad), mkt hårddiskminne (2x2TB) och bra skärm (26" god kvalitet). Självklart gör jag all bildredigering liksom bildvisning på den när jag är på hemmaplan. Macen ska fylla två fotouppgifter - importera och bildbehandla när jag inte är på hemmaplan samt lagra utvalda, färdigredigerade bildserier som jag vill kunna visa när jag inte är på hemmaplan. Inget av detta har eg blivit av då jag inte vet hur jag ska flytta de färdigbehandlade bildserierna mln datorerna. Hur gör jag detta?????????????

Som ett PS kan jag säga att flytta utvalda, färdigredigerade bildserier från pc:n till Macen för visning är ok om jag exporterar dom som JPEG. Det är fullt möjligt eftersom RAW-orginalen är kvar i pc:n om jag vill göra ngt annat med just dom bilderna. Det sparar dessutom minne på Macen. Däremot det omvända, att flytta de bilder jag importerat och bildredigerat på Macen under några sommarmånader (lätt några tusen) till pc:n är ett helt olöst problem. Dels vill jag ha de ursprungliga orginalfilerna över till pc:n,dels vill jag ha dom importerade till LR och framförallt vill jag inte göra om bildredigeringen - den är ju redan gjord på Macen.
 
Flytta mha databasen

Man kan även flytta från en LR-installation till en annan
genom att flytta databasfilen och sedan importera utvalda mappar.
Filerna får Du flytta manuellt och lättast blir det om Du har samma
katalogstruktur - Du kan sedan behöva hjälpa LR att hitta bilderna genom
att peka ut en bild i varje mapp,
 
..... flytta databasfilen och sedan importera utvalda mappar .....

Om du flyttar databasfilen så vill du även flytta mapparna med bilderna, inte importera igen.

Vill man bara jobba med vissa av alla bilder i LR så är det nog enklast att markera dessa bilder och välja "Export as catalog" och inkludera negativen. Då får man en ny egen lite "minikatalog" som man sen kan flytta till en annan dator. På de andra datorn öppnar man denna katalog och jobbar på bäst man vill. OBS, viktigtr att man inte jobbar samtidigt med samma bilder på den första datorn. Det får hela tiden bara finnas ett original... en master. När man jobbat färdigt på den andra datorn så flyttar man tillbaka den lilla katalogen till den första datorn och väljer där "Import from catalog" och då synkas alla förändringar över till huvudkatalogen. Nu är det återigen huvudkatalogen som är original/master.

Vill man däremot flytta hela LR-katalogen så är det lika enkelt att göra det manuellt, eftersom en export av hela katalogen ändå bara skulle skapa en ny identisk kopia.
 
Om du flyttar databasfilen så vill du även flytta mapparna med bilderna, inte importera igen.
Vill man däremot flytta hela LR-katalogen så är det lika enkelt att göra det manuellt, eftersom en export av hela katalogen ändå bara skulle skapa en ny identisk kopia.

Jo, det var så jag menade, jag importerar bara information från databaskatalogen. Eftersom jag oftast har samma struktur på hårddisken som i LR, så väljer jag vilka mappar som ska "importeras". LR- katalogen på laptopen tömmer jag sedan då all data flyttats i i min ordinare LR-katalog.
 
Menar du alltså att du exporterar en delmängd av din katalog och flyttar det till din bärbara. Sen på din bärbara så har du en tom katalog, och du importerar den lilla flyttade katalogen till din tomma katlaog? Och sen när du jobbat klart på laptopen så... exporterar du som katalog där? Och flyttar över till din stationära? Och där importerar du från katalog? Och på din laptop så tommer du hela katalogen så den är tom igen?

Isåfall tycker jag att det verkar helt onödigt att importera och exportera på din laptop. Om du ändå utgår från en tom katalog, och sen tömmer det du gjort. Om du bara flyttar över katalogen som du exporterat på din stationära, till din laptop, så är ju den "mini-katalogen" en helt fungerande katalog i sig. Om du inte har nåt behov av att migrera den med en befintlig katalog på laptopen så behöver du ju inte göra det. Du kan öppna "mini-katalogen" direkt och jobba med den. När du sen jobbat färdigt så är det bara att du flyttar tillbaka den till den stationära, o ch där sen väljer "import from catalog" för att migrera förändringarna i den flyttade katalogen med din huvudkatalog på din stationära.
 
Nu Robert läser Du ut så mycket ur vad jag säger att jag inte hänger med själv :)

Annorlunda uttryckt:
Min LR-katalog på laptopen är bara en tillfällig arbetskatalog som töms varje gången jag
plockat över bilder med all tillhörande databas-info till den stationära datorn. Och jag flyttar över genom att förstås flytta alla bildfiler samt tillfälligt hela LR-katalogen bara för att importera till min stora stationära LR-katalog.
Den stationära LR-katalogen är nu egentligen 2 olika, jag fotar så mycket scenfoto att jag vill hålla ner katalogstorleken genom att sklija ut de bilderna (http://www.festivalphoto.se/coworkers&about=ChristerF)

/Christer
 
Det jag menar är att om du ändå tömmer din tillfälliga arbetskatalog varje gång, varför då ha en arbetskatalog överhuvudtaget? Du kan ju lika gärna arbeta direkt med den exporterade katalogen, utan att importera den till din (tomma) arbetskatalog.

Men så länge du har ett arbetssätt som passar dig så är det ju inga problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.