Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta raw-filer från laptop till stationär?

Produkter
(logga in för att koppla)

Careri

Medlem
Hej alla, jag skulle vilja veta hur man går tillväga för att flytta sina redigerade raw-filer på en laptop till den stationära och samtidigt behålla de redigeringar man gjort på laptopen?

Raw-filernas katalog-hierarki på laptop och stationär är densamma och enkel enligt metoden: Kamerabilder->År->Månad->Dag. Jag använder sedan Capture One 8 Pro för att organisera och tagga bilderna på lämligt sätt, precis exakt som med Lightroom. Redigeringsresultatet blir alltså en databasfil med koppling till de fysiska bilderna.

Berätta gärna hur ni skulle ha gjort även om ni använder Lightroom istället för C1.
Om jag fattat det hela rätt kan jag:

A) Flytta över de fysiska bilderna från laptop till stationär och sedan välja synka i programmet på den stationära. Då kommer bilderna in i den stationära datorns katalog men redigeringarna kommer inte med.

B) Koppla ihop de båda datorerna med en USB-kabel, öppna C1-programmet på den stationära datorn och välja "import av katalog". Då kommer katalogen och redigeringarna in i den stationära, men den fysiska databaskopplingen kommer att vara till laptopen? Om jag sedan väljer att flytta på raw-filerna från laptopen till den stationära kommer databaskopplingen att bli bruten?

C) Först flytta över hela raw-filsstrukturen inklusive databasfilen från laptopen till den stationära och därefter använda "import av katalog". Här är problemet att på den stationära ligger raw-filerna på E:/ medan de på laptopen ligger på C:/ varför den importerade databasfilen kommer att peka på C: istället för E:?

Har jag missuppfattat hur det fungerar? Finns det andra alternativ som jag inte tänkt på?
Vill gärna ha några råd från er innan jag börjar experimentera och kanske sabbar allt ihop.

Som sagt berätta gärna hur ni skulle gjort även om ni använder Lightroom istället för C1.
 
I Lightroom hade jag gjort Export av katalogen och sett till att originalen (rawfilerna) kommit med och sedan gjort Import av katalogen och sett till att filerna hamnat där jag vill ha dem. Men det går väl att göra samma i CaptureOne?
 
I Lightroom hade jag gjort Export av katalogen och sett till att originalen (rawfilerna) kommit med och sedan gjort Import av katalogen och sett till att filerna hamnat där jag vill ha dem. Men det går väl att göra samma i CaptureOne?

Tack för svar. Ja, det verkar vara en framkomlig väg. :D
Får prova på en testkatalog lite senare i kväll.
 
Jag hade nog syncat via nån molnleverantör, som google drive, dropbox eller box. På så sätt har man bildeerna tillgängliga på bägge datorer.
 
Jahapp, då har jag labbat lite till.

Det går inte att ändra pekaren till ett annat bibliotek/library efter eller under import av katalog (som Joakim föreslagit). Det innebär att den importerade katalogen antingen pekar på C: på laptopen eller på den exporterade katalogens inbäddade filer. Det sistnämna kommer till sist att leda till ett rent samelsurium av kopplinar och oreda.

Att spara allt i molnet och redigera mot detta i de båda datorerna (som Fredrik och Pisquare föreslagit) skulle ju funka i och för sig men då stöter man på andra problem istället. Tex. om man är ute och reser och tar en massa bilder och inte har tillgång till någon snabb uppkoppling då sparar man i laptopen i alla fall och har samma problem igen när man kommer hem. Dessutom blir ett par Terabyte i molnet i dagsläget en ganska kostbar historia.

En annan lösning skulle kunna vara att alltid jobba mot en extern transportabel hårddisk kopplad genom USB. Men att ha en sådan med sig i fickan överallt känns ju så där lagom säkert.

Det är ju rent galet att man inte ska kunna merga redigeringar från två datorer? Det måste finnas något annat vettigt sätt. Annars är man ju tvungen att helt avstå från alla redigeringar i laptopen (under en resa exempelvis) och göra alla dessa när man kommer hem i den stationära? Det känns inte som helt optimalt.

Hur gör ni andra?? För detta problem kan ju inte vara någon ny företeelse??
 
Jag jobbar mest med Lightroom men har även CaptureOne Pro och gjorde ett enkelt test, från min laptop så exporterade jag två bilder (File->Export Images->Originals...) med 'Include Adjustments' ikryssat till en extern hårddisk. Sedan kopplade jag disken till min stationära och startade CaptureOne och valde Import Images och valde från den externa disken. Bilderna importerades och jag fick med de ändringar jag gjort på laptopen.

Så som jag ser det kan man få det att fungera ganska smärtfritt att flytta bearbetade bilder till sin stationära. Det finns en hel del inställningar i importdialogen så det gäller att få det rätt men om du bara importerar till en plats på din stationära där du vill ha bilderna så ska du inte behöva ha några konstiga kopplingar C: på laptopen eller liknande.

Det finns en hel del hjälp att få på phaseone.com också att rota runt bland. Lycka till och återkom om det inte fungerar.
 
Hmm, Joakim.
Du väljer att exportera och importera enstaka bilder?
Jag exporterade och importerade "kataloger" som du föreslog i ditt första inlägg...

Jag får labba lite med enstaka bilder istället då och välja "original" så får vi se hur det blir.
Återkommer lite senare. :)
 
Ja i mitt första inlägg pratade jag om Lightroom men sedan om CaptureOne i nästa. Det borde funka att importera en katalog i CaptureOne också men eftersom jag själv inte gör det har jag lite dålig koll.
 
Jag använder Lightroom och där hade jag bara kopierat över alla bildfilerna samt databasen, och sett till att de hamnade i samma mappstruktur på nya datorn som gamla. Då hittar LR's databas fortfarande till bilderna eftersom de ligger på samma plats även i nya datorn. Även om de hamnar på en lite annan plats, tex annan enhetsbokstav eller annan huvudmapp så är det enkelt att peka om detta i LR, åtminstone så länge som den underliggande mappstrukturen är densamma.
 
Jag använder Lightroom och där hade jag bara kopierat över alla bildfilerna samt databasen, och sett till att de hamnade i samma mappstruktur på nya datorn som gamla. Då hittar LR's databas fortfarande till bilderna eftersom de ligger på samma plats även i nya datorn. Även om de hamnar på en lite annan plats, tex annan enhetsbokstav eller annan huvudmapp så är det enkelt att peka om detta i LR, åtminstone så länge som den underliggande mappstrukturen är densamma.
Det fungerar utmärkt om databasen på laptopen bara skall skall överföras till den stationära och sedan är allt ok. Lite knepigare blir det om laptoppens databas skall överföras samt sedan integreras/mergas med den befintliga databasen på den stationära som då är "perent".
 
Jag har labbat lite mer nu enligt Joakims förslag ovan att exportera bilderna istället för katalogerna.
Det fungerar om man knåpar lite, tack Joakim.

Det här har jag kommit fram till:
Jag skriver ut en överdrivet noggrann workflow nedan också, så att det kan gagna även andra som har samma problem.

Föst några kommentarer.
1) När man exporterar bilder från laptopen till den stationära som "Original" och samtidigt behåller inställningarna skapas underkataloger på det mottagande biblioteket med inställningarna i. Det vill vi inte ha.
2) Att sedan ifrån den stationära importera de exporterade bilderna till den befintliga parent- katalogen gick inte så bra redigeringarna mergades inte till parent-databasen.

Istället får man anväda sig utav synkning i parentkatalogen så här:

Workflow:
Bibliotek på laptopen har skapats under semestern/projekttiden som har samma struktur som originalbiblioteken på den stationära och i dessa lagras raw-filerna. I mitt fall ser de ut som 2015-04-17; 2015-04-18 osv.

1) Skapa manuellt i utforskaren motsvarande nya bibliotek från semestern/projektet på den stationära på samma plats som där de övliga raw-filerna ligger. Exempelvis E:/ Bilder/Kamerablider/2015-04-17 osv.

2) Koppla laptopen till den stationära exempelvis med en USB-kabel.

3) Öppna C1/(ev Lightroom) på laptopen och aktivera den katalog som projektet/semestern är skapat i.

4) Markera alla bilder i en av underkatalogerna och välj exportera bilder->original. I dialogen som kommer upp väljs motsvarande relevant nyskapat destination-bibliotek på den stationära.
Gör likadant med alla resterande underkataloger på laptopen.

5) Gå nu in i den stationära datorn och öppna C1 samt aktivera den katalog/databas som skall mergas med laptopen.

6) Klicka på Bibliotek- Mappar och expandera katalogens trädstruktur till dess att rawfils-biblioteken blir synliga. Högerklicka på det biblioteket där raw-filsbiblioteken ligger och välj sedan att lägga alla de nya bibliotek som tidigare skapats manuellt.

7) När biblioteken lagts till i trädstrukturen och är synliga, högerklickar man igen på de bibliotek där raw-filsbiblioteken ligger och väljer "synkronisera mapp". Bocka i alla val inklusive underkataloger men utom "visa importfönster". Klicka på "synk".

8) Nu är Parent-databasen på den stationära mergad med laptopen och alla redigeringar som gjorts under semestern/projektet är nu synliga i den stationära.

9) Nu kan man slutligen med utforskares hjälp gå in på den stationära och radera samliga underbibliotek som skapats under de nya rawfilsbiblioteken när man exporterade bliderna från laptopen. De heter exempelvis E:/------/2015-04-17/Caprure One/Settings. Tag bort Capture One inklusive underkataloger, de är inte längre nödvändiga. Det är ju bara biblioteken där raw-filerna ligger (2015-04-17 i detta fall) som är de viktiga.

/Karin
 
Tjohej,

Nu efter lite funderande har jag ifrågasatt min workflow ovan med laptopen på resor och modifierat min praktiska hantering en aning. Det är ju inte rimligt att det ska vara så pass knöligt att merga två databaser med varandra, och vad jag förstått efter att ha läst lite på nätet är det lika knöligt i lightroom.

Nåväl, hela finessen med en databas för hanteringen av bilder är ju att själva databasfilen som sådan är flyttbar. Det har slagit mig att jag ju då istället kan kopiera hela databas-filen till laptopen INNAN resan börjar och därför har jag ändrat min praktiska hanteringen enligt följande:

A) På den stationära ligger nu själva databasfilen på C: medan däremot alla raw-filer ligger på E: Kopplar jag ur E-disken kan jag fortfarande starta databashanteraren C1 på den stationära, bilderna visas som offline men är fortsatt redigerbara. Biblioteksstrukturen på E: är enkel enligt tidigare E:/Bilder/Kamerabilder/2015-05-10 osv ett bibliotek för varje dag. Kort och gott det som min kamera föreslår när bilderna kopieras från kameran till datorn.
Väl inne i C1 behöver jag bara välja "synk" så läses alla nya bilder och bibliotek in. (Inget knöl med import av bilder mer.)

B) På den ena laptopen har jag installerat en ytterligare ssd som jag aktiverat som E: emellertid är den laptopen lite stor att ha med sig på resor och min mindre, lättare, slimmade variant har ingen plats för en extra ssd/hdd. Jag har då köpt till ett sådant här litet lätt smidigt kabinett:
http://www.webhallen.com/se-sv/dato...ett_for_1x25_sata_6gb-s-harddisk_usb_30_svart
Kabinettet kan bestyckas med lämplig ssd/hdd, och är inköpt för att enbart ha med sig på resor. Ssd/hdd:n är ALLTID tom förutom då den fylls av bilder under resan men töms därefter vid hemkomst. I laptopen ser jag till att kabinettet visas som E: när den är inkopplad. Biblioteksstrukturen i kabinettet är den samma som för den stationära ovan E:/Bilder/Kamerabilder/. När bilderna läses in från kameran hamnar de automatsik under Kamerabilder som nya bibliotek 2015-05-10 osv, exakt som på den stationära.


Nu till det fina i kråksången
Ny workflow:

1) Vid avresa kopierar jag bara själva databasfilen från den stationära (C:) till laptopen:s C: och stoppar det lilla kabinettet i fickan.

2) Väl på plats kommer kamerans nya bilder att hamna under "Kamerabilder" i kabinettet som har beteckningen E:

3) När C1 öppnas på laptopen behöver jag bara trycka på "synk" så kommer alla nya bilder och bibliotek in. Alla gamla bilder, som har länkar till den stationära datorn, kommer att visas som offline. Nu kan jag redigera/tagga/kasta och fixa med de nya bilderna som jag vill.

4) Väl hemkommen gör jag följande:
a) Kopplar in kabinettet i den stationära och kopierar över kabinettets nyskapade bildbibliotek till den stationäras E:/Bilder/Kamerabilder.
b) Ersätter den stationära datorns databasfil med laptopens. KLART.


När jag nu startar C1 på den stationära får jag tillgång till både de gamla och nya redigerade bilderna utan att behöva göra någonting (ingen import, ingen synkning, no nada). Helt magiskt!!

Som sista steg, efter kontroll av att allt ser bra ut, raderas samtliga bildbibliotek i kabinettet, som då är klart för användning till nästa gång.


/Karin
 
Bra att du fått till ett arbetsflöde du är nöjd med och tack för uppföljningen.
Ja, verkligen super. Jag tänkte att det kan ju knappast bara vara jag på hela planeten som använder sin laptop under resor för att redigera/tagga/kasta nytagna bilder i, så att man slipper detta relativt tråkiga arbete när man kommer hem. För dessa andra laptopresenärer hoppas jag att ovanstående (inlägg #14) kan vara ett intressant och värdefullt tips.

:-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.