Annons

flytta katalog från C: till E:

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har en katalog som jag skulle vilja flytta till e: eftersom min c:-drive börjar bli full. Kan jag bara dra den i utforskaren från C: till E:? Den kör backupen på C: och det gör att jag inte längre har någon plats på C:
Om jag bara drar över katalogen, hänger händelserna jag gjort med då?

Om jag skapar en ny katalog och sedan importerar filerna igen så får jag ju inte med händelserna utan måste göra om allt igen, typ beskärning, exponering, kontrast, m.m.

Tack på förhand!
Bee

Hej, om du syftar på redigeringar gjorda i LR så flytta istället filerna inifrån LR.

EDIT: Fel av mig. Läste inte att det var själva katalogen du menade. Då får jag ligga lågt med svar.

Ja, det är bara att flytta katalogen så som du beskriver.

Du behöver bara flytta filen som slutar på .lrcat

Men i samma plats som din .lrcat-fil ligger så finns set även en filstruktur med alla renderade förhandsvisningar. Den brukar vara ganska stor, och det är valfritt att flytta med denna. Den kommer att återskapas om du väljer att inte flytta med den.

Även jag antar att vi talar om Lightroom här.

Om du med katalogen menar katalogfilen, den som har ändelsen lrcat så kan du flytta den utan att några kopplingar försvinner.

Det finns två sätt:

1) Flytta bara lrcat-filen. Den kanske är några hundra MB stor och det är bara att kopiera den från C-disken till en valfri plats på D-disken. Sedan är det bara att dubbelklicka den filen på sin nya plats så kommer du att jobba mot den.

OBS! Denna metod innebär att alla previews försvinner. De kommer att skapas på nytt allt eftersom de behövs

2) Om du vill ha med även previews, då skall du flytta hela strukturen från C till D. Du kanske har en mapp på C som heter "Min Lightroom katalog". I den har du själva lrcat-file och under den har du en massa "konstiga" mapper. Kopiera i så fall hela mappen "Min Lightroom katalog" från C till D. Dubbeklicka sedan lrcat-filen på D-disken och där igång och dina previews finns kvar.

Döp om din mapp på C-disken till "Old Min Lightroom katalog". När du kört några dagar och är 110% säker på att du jobbar mot det nya så kan du radera Old-mappen.

Du nämner backup. Menar du då Lightrooms inbyggda backup funktion? Den skall absolut INTE ske till samma disk som du har den skarpa katalogen på! Kraschar den disken så blir du ju av med både din riktiga katalog och backuperna. Du kan ställa in var LR lagrar sina backuper inne i programmet. Default är inställning samma disk som du har den skarpa katalogen vilket är olyckligt.

Beroende på hur du har inställningarna så kan Lightrooms backuper av katalogfilen bli ganska utrymmeskrävande och det kan behövas rensas manuellt ibland.

Jag har en katalog som jag skulle vilja flytta till e: eftersom min c:-drive börjar bli full. Kan jag bara dra den i utforskaren från C: till E:? Den kör backupen på C: och det gör att jag inte längre har någon plats på C:
Om jag bara drar över katalogen, hänger händelserna jag gjort med då?

Vilket program pratar du om? Jag tror att du glömde en viktig pusselbit! :)

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto