Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta hdd med XP från en pc till en annan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan.

Har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Jag har en stationär dator med två hdd, varav den ena har operativsystemet Win XP på.

Vi har nu byggt en ny dator till grabben och jag hade tänkt ta hans gamla.
Den är komplett förutom hdd, och jag slängde i min ena hdd med Win XP på.

När jag startar den går den bara i loopar, win fönstret syns ett litet tag, sedan startar allt om igen.
Slängde in Win XP skivan för att boota därifrån, men det kommer bara upp Ej bootbar disc.

Slängde tillbaka hdd:n i den gamla burken och testade där att boota från cd:n, där gick det.

Tog och slängde i min hdd i den nya burken igen och satte nu bios till att boota från cd:n först, därfefter ifrån hdd:n, samma sak, det står att skivan inte är bootbar.

Förstår nog att det måste vara något med moderkortet som sitter i grabbens dator, men då jag inte kan boota från cd:n när hdd:n är monterad i den har jag fastnat.

Några förslag på vad jag kan göra här?

Alltså: Min disk med XP startar om och om igen i den nya burken, samt om jag slänger i XP skivan
står det att den inte är bootbar, inte bootdisk, men i min gamla burk fungerar det.

Tacksam för alla förslag.

MVH Julle.
 
XP.är inte så lätt att flytta på det viset p.g.a. Drivrutiner och sånt, så det som händer är förmodligen att den krashar under uppstart om och om igen. Skumt däremot att den inte går att boota från CD.

Består den nya burken av nya komponenter? I så fall kanske det vore bättre att installera Windows 7 på den. Jag tycker det fungerar klart smidigare på moderna datorer.
 
Dessutom lär du få problem med licensen, då Windows inte känner igen datorn.
Går att kontakta Ms support, så att man kan flytta licensen till ny dator.
Men då får du formatera den och göra en ny installation på den nya datorn.
 
Provat att i BIOS ändra ordningen så att den skall boota från CD läsaren.?

Det kan vara mycket på h-disken som ställer till det, andra drivrutiner för moderkort mm.
Varför inte ge grabben en ny hårddisk, dom kostar ju inte många pengar idag, börjar väl bli bland det billigaste när man bygger nytt.

Xp tycker jag inte är lika kitsligt idag vad gäller aktivering, åratal desan jag varit tvungen att ringa för att aktivera trots förändringar i maskinvara etc.

Minns jag fel eller..Tillät inte Pyttemjuk installaton i 2 datorer med samma licens??!!
 
Vad är det för version av XP du har? Är det en OEM-version? Är datorerna av samma fabrikat? Mig veterligen funkar bara OEM-skivorna på dator av samma märke.
 
Hejsan.

Har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Jag har en stationär dator med två hdd, varav den ena har operativsystemet Win XP på.

Vi har nu byggt en ny dator till grabben och jag hade tänkt ta hans gamla.
Den är komplett förutom hdd, och jag slängde i min ena hdd med Win XP på.

När jag startar den går den bara i loopar, win fönstret syns ett litet tag, sedan startar allt om igen.
Slängde in Win XP skivan för att boota därifrån, men det kommer bara upp Ej bootbar disc.

Slängde tillbaka hdd:n i den gamla burken och testade där att boota från cd:n, där gick det.

Tog och slängde i min hdd i den nya burken igen och satte nu bios till att boota från cd:n först, därfefter ifrån hdd:n, samma sak, det står att skivan inte är bootbar.

Förstår nog att det måste vara något med moderkortet som sitter i grabbens dator, men då jag inte kan boota från cd:n när hdd:n är monterad i den har jag fastnat.

Några förslag på vad jag kan göra här?

Alltså: Min disk med XP startar om och om igen i den nya burken, samt om jag slänger i XP skivan
står det att den inte är bootbar, inte bootdisk, men i min gamla burk fungerar det.

Tacksam för alla förslag.

MVH Julle.

Det borde gå att starta i felsäkert läge. Håll ner F8 under uppstart för att komma till val för uppstart. För att sedan köra skivan med drivrutiner till moderkortet och ev. grafikkortet. Jag har flyttat XP-installation på det sätt du beskriver så det ska kunna gå. Det kan bli lite bök med drivers och ett antal omstarter innan det blir rätt.
Vill det inte så får du göra en ren installation. Du hade ju skivan och därmed en licens ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.