Annons

Flygplanskyrkogården i Arizona, värt ett fotobesök?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
I Arizona, i Davis-Monthan Air Force Base finns massvis, och då menar jag massvis med gamla övergivna flygplan från bland annat andra världskriget uppställda utomhus. Länken går till Google-maps och zooma gärna ut för att få överblick över hur massivt området är.

Är det bara jag som får "glömda rummet"-vibbar samtidigt som det börjar rycka i fototarmen? Någon härifrån som har besökt platsen?
 
Jag var hos deras granne i lördags. (www.pimaair.org) De arrangerar bussturer genom AMARG på veckodagar. Du får ta med dig ett litet handbagage (typ en P&S-kamera). Du får inte kliva av bussen. Du kan se lite från några vägar, men Tucson-polisen kommer att förhöra dig tämligen omgående om du stannar mer än några minuter.

/Andreas
 
Många flygplan var det och tanken som slår mig förutom att det vore kul att kika på och fota dem vilket jag aldrig kommer att kunna göra live iaf är ju varför står dessa plan bara där??

Aluminium har varit huvudmaterialet i flygplanskonstruktioner länge så varför återvinns inte alla dessa plan då aluminium är till 100% återvinningsbart, likaså all koppar i elsystemen och stålet i bärande konstruktionerna,det måste ju vara åtskilliga 10 tals kanske hundratals ton av detta sammanlagt?!

Inom sjöfarten är det ju tradition att "hugga upp" gamla fartyg och återvinna stålet i skroven och allt annat som kan återanvändas som koppar i elsystemen, mässing från propellrarna mm. så varför är flyget så senkomna i sitt tänkande?!

Samma tendens börjar komma inom bilskrotningen nu med återanvändning och återvinning.
 
Jag jobbar själv med underhåll av flygplan och gamla flygplan skrotas och återvinns. Det är nog snarare tänket i USA om återvinning och miljö som inte hänger med mer än tänket i flygbranschen.

Håller med om att det vore ett underbart ställe att fota på.


M v h
 
Vad som är lite anmärkningsvärt är att Boeing kört splitter nya 737 och 757 till flygplansgårdar. Jag såg dock inga sådana plan här, även om jag tycker mig se flera civila flygplan 707, 717 och 727. Det är verkligen inte de senaste modellerna, så de lär ha stått där ett bra tag. Som reservdelsplan, kanske, men hur många av dessa plan finns egentligen kvar i luften? Knappast särskilt många.
 
Jag antar att nyare flygplan långtidsparkeras i väntan på bättre tider när efterfrågan blir större. Läget i ekonomin påverkar ju flygindustrin stort med t.ex. bolag som gör konkurs och kan ha haft flygplan beställda som redan börjat tillverkas.

Boeing 717 är ju relativt ny om än byggd på en gammal grund (MD-80) men blev inte så poppis och 727 används fortfarande en del som fraktkärra i delar är världen.

Det är ju också så att när flygplan blir för gamla som passagerarkärror här i väst byggs de om till fraktflygplan eller flyger passagerare i andra delar av världen.


M v h
 
USAF har massor av 707-liknande flygplan i luften. Alla AWACW, KC135 tankningsplan etc är nästan baserade på 707 (PanAm krävde att den civila varianten skulle vara bredare).

AMARG skrotar massor av plan hela tiden. Det mesta som står där är utrangerade plan av typer som fortfarande används och därför sparas som reservdelslager. Inga civila flygplan finns på deras område.

När det gäller civila flygplansupställningar (Typ i Roswell mm) så är det många gånger (för äldre plan) en fråga om oklara ägarförhållanden etc. För modernare plan handlar det om att man spekulerar i när marknaden vänder, både vad det gäller reservdelspriser och ev idrifttagande av planen.

/Andreas
 
Hmm, jag gissade rätt det är pga klimatet de är parkerade där. Från wikipedia "...Tucson's dry climate and alkali soil made it an ideal location for aircraft storage and preservation..."
 
Är det en flygplanskyrogård så har det väl med religion, myt eller sekt att göra, De skulle då kunna vara skälet till att de inte mördas eller skrotas. Utan skall stå och bli till det de kommit från, dvs av jord är de kommna, till jord skall de bli.

Men förmodligen är det en sekulär skrotgård, och då finns väl alla möjligheter att skrota dem. Men någon får väl betalt för att de står där, någon tar betalt för att hugga upp dem, någon vill ha betalt för att köra dem till ett smältverk, och allt låser väl upp sig själv.
Och olja och oxider får bli läckande och bli tillbaka till naturen i form av nyttiga salter och kemikalier.

Dock skulle jag gissa att det förekommer att man plockar grejer och säljer. Ungefär som våra bilskrotar ute i naturen, tänker på Båtsnäs söder Töcksfors.

Oavsett det vore det förstås vansinnigt spännande att få gå där och fotografera ett tag.
 
Såna där ställen är liksom det mesta som är övergivet otroligt fascinerande. Lustigt att någon på googlekartan skrivit WOW och därunder IH med jättebokstäver på marken.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar