Annons

flygfoto...

Produkter
(logga in för att koppla)

petervis

Aktiv medlem
ska upp med flygplan till våren och passa på att ta flygbilder... på hus... företagsfastigheter.... nån som har erfarenhet ang. brännfider m.m. och priser man kan ta ut....?
fotohälsningar Peter Weisheit

Upp i det blå med dig och ta en omgång bilder av den typen du tänkt dig.
Använd lite olika optik och filmtyper.
Sedan förstorar du upp bilderna till 24X30 eller liknande och granskar dom noga.
DÅ kan du börja fundera på vad du kan tänkas ta betalt för dom.
Generellt sett så är nog det vidvinkligaste du har mest lämpat pga skakningar o vibrationer men bildutsnittet styr ju en del oxå.

Peter,
Om du är intresserad av flygfoto kan jag VERKLIGEN rekommendera Nils-Åke Siverssons utställning av bilder över Stockholm som (förhoppningwis fortfarande) visas på Spårvägsmuseet i Stockholm!

Av den lilla erfarenhet jag lyckats skaffa mig om flygfoto kan jag rekomendera en 80-200.

Självklart spelar det in om du kan påverka piloten och hur pass lågt ni kan gå.
Men tror nog att en 80-200:a täcker upp det mesta

Hej. Vad du överhuvudtaget kan använda för brännvidd beror mycket på vilket typ av flygplan det är. Är det ett lågvingat Piper så kan du glömma vidvinkel, det finns inte ett fönster där du inte får med en bit av vingen. Är det däremot ett högvingat Cessna så är det bara att ta med dig vidvinkeln. I det planet är det bäst att sitta bak, då får du inte med den där stödkryckan till vingen.

Lycka till mvh Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar