Annons

Flimrande Eizo FlexScan S2232WSE

Produkter
(logga in för att koppla)

petter olsson

Aktiv medlem
Hej

Jag har problem med min eizoskärm. Den flimrar/svajar i ljusstyrkan i färger som tex den mörkgrå bakgrundsfärgen här på fotosidan. Det är inte sådant där klassiskt CRT-flimer som beror på för låg hertz, men det liknar det. Flimret syns varken i ljusare eller ännu mörkare partier, utan bara i de där halvmörka.

Vad kan det bero på? Dålig kontakt på min bärbara dator? Dåligt grafikkort? Fel inställningar på skärmen? Dålig skärmsladd?

Jag kör PC. Win Vista med ett nvidiakort. Tyvärr med vga-port.

Någon som har en idé? Tacksam för svar.
 
Hej

Jag har problem med min eizoskärm. Den flimrar/svajar i ljusstyrkan i färger som tex den mörkgrå bakgrundsfärgen här på fotosidan. Det är inte sådant där klassiskt CRT-flimer som beror på för låg hertz, men det liknar det. Flimret syns varken i ljusare eller ännu mörkare partier, utan bara i de där halvmörka.

Vad kan det bero på? Dålig kontakt på min bärbara dator? Dåligt grafikkort? Fel inställningar på skärmen? Dålig skärmsladd?

Jag kör PC. Win Vista med ett nvidiakort. Tyvärr med vga-port.

Någon som har en idé? Tacksam för svar.

Hej Petter, utan att ha något facit på hand skulle jag börja med att kolla om det är något som spökar med kabeln, VGA-kablar är ju känsligare för kabellängd och störningar än vad DVI-kablar är.Har du någon annan gammal VGA-kabel liggandes kan du ju prova att använda den. Prova också att lägga kabeln så att den inte traslar ihop sig med elkablar och annat som skapar magnetfält som kan störa singalen.

Det står inget om skärmen varit så sedan du köpte den/om den utsatts för något speciellt som kan ha gjort att den började flimra.
Du skulle också kunna prova att reseta skärmen från OSD-menyn för att utesluta att det är någon inställning i skärmen som strular.

Sist men inte minst (det jobbigaste) torde vara att ta bort grafikkortsdrivrutiner och installera om dem. De skulle nog teoretiskt kunna ställa till det med flimmer och konstiga uppdateringar.

Hoppas att det löser sig för dig!
Fredrik
 
Förmodligen beror det på att du använder VGA-kontakten, det kan hjälpa med en annan kabel (vilket redan föreslagits). Bäst är förstås att gå över till DVI. Men det brukar finnas justeringar på skärmen för VGA-synkroniseringen, att justera dessa kan eventuellt avhjälpa dina problem.
 
Jag ska testa med en annan kabel. Att byta till DVI är tyvärr inget alternativ för tillfället, det får bli vid nästa datorköp.

Jag inbillar mig att det blev bättre igår när jag flyttade upp vga-kabeln på skrivbordet så den inte hänger bredvid elsladden.

Angående reset på skärmen så blev det faktiskt bättre en stund när jag bytte kelvin. Tyvärr kom flimret tillbaks efter en stund...


Tack för svar från er båda!
 
Nej varken kabelbyte, drivrutinbyte (inkl. avinstallation) eller reset på skärmen hjälpte. Skärmen flimrar fortfarande.

Någon som har fler tips att ge?
 
Nej varken kabelbyte, drivrutinbyte (inkl. avinstallation) eller reset på skärmen hjälpte. Skärmen flimrar fortfarande.

Någon som har fler tips att ge?

Hej

Vanligaste skälet till flimmer i grå ytor är störningar i den analoga signalöverföringen. Man kan manuellt skruva lite på två inställningar i skärmen, 'Fas' och 'Klocka' (Phase och Clock om man har menyerna på engelska). Normalt och så länge störningarna är små så justeras dessa automatiskt när man gör en autojustering av skärmen. Bara en ordningsfråga: När du gjorde en 'reset' av skärmen, menar du att du körde du en autojustering eller återställde du till fabriksinställningar? Det förstnämnda brukar som sagt kunna lösa problemet, det andra gör det inte.

Men, är störningarna för stora kommer en justering av fas och klocka ofta bara leda till att man flyttar problemet från ett grått mönster till ett annat. Det som orsakar sådana här störningar är dels generella kabelstörningar (ibland något så oskyldigt som att signalkabeln ligger längs en elkabel), dels att kabeln eller kontakterna är trasiga. Eller att D/A- och A/D-omvandlarna i grafikkortet respektive skärmen är lite trasiga. Hade du nu bytt kabeln så kan vi nog utesluta den som felkälla.

Min misstanke är att det är kontakten eller D/A-omvandlaren i din bärbara som är källan till störningarna, det är tyvärr ett inte helt sällsynt fenomen. Ofta är skärmningen kring signalöverföringen från grafikkort i bärbara datorer inte den bästa (ont om utrymme, slarvig montering, billiga komponenter, datorn har fått sig en smäll osv) vilket kan ge sådana här fenomen.

Det jag skulle föreslå är att du först kollar att du verkligen körde en autojustering av skärmen. Om det var det du redan gjort får du gå in i skärmens inställningar och prova att skruva manuellt på fas och klocka. Det kan tyvärr vara rätt pilligt. Funkar inte det ... Gör en autojustering igen ifall du råkat förvärra problemet när du skruvade :) och sedan är det nog tyvärr bara att acceptera att det finns ett problem i eller kring grafikkortet i din bärbara..
 
Tack Martin! jag ska pilla vidare i menyerna och se om något händer.

Jag misstänker dock att det är som du säger, att grafikkortet inte riktigt är som det ska. Tråkigt för mig att Zepto (som byggt datorn) gått i konkurs... Kan bli svårt att få del lagad för en rimlig peng då.
 
Nu väcker jag den här tråden lite igen.

Efter vidare krångel kom jag på att det kanske är värt att orka testa skärmen mot en annan dator och datorn mot en annan skärm. Inget flimmer på något av testen.

Det verkar som det helt enkelt var en grendosa som spökade. Skärmen satt direkt i väggen men datorn var ansluten till en grendosa. Nu när båda sitter direkt i väggen ser flimret ut att ha försvunnit.

Nu får vi se om problemet försvunnit helt eller om det letar sig tillbaks. Är det försvunnet var det ju faktiskt en ganska lätt lösning på problemet. Och billig.


/petter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.