Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flimmer på skärmar vid filminspelning

Produkter
(logga in för att koppla)

ololi

Ny medlem
Gör en demofilm med min Canon 5 D mark ii. Ska i samband med detta filma av en projicerad bild från en projektor. Upptäcker att flimmer från projektorns uppdateringsfrekvens blir inspelat, vilket resulterar i en flimrande bild. Har sökt på nätet om detta och de tips jag hittat handlar om att matcha slutarhastigheten med projektorns frekvens. Ex 1/60 vid 60 hz. Samt ett annat tips om att ha låg slutarhastighet, ex 1/15. Det senare av dessa funkade vid ett försök. Vilket ev handlar om att man måste starta kamerans inspelning synkroniserat med flimret. Vilket är svårt att få till. Är det någon om har löst hur man gör detta på ett bra sätt ?

Kan ju ta till samplingsteoremet. Vilket innebär att du måste upp i minst dubbla slutartiden jämfört med det som visas.
Synkar du kan du få en bra bild eller en svart bild. Verkligheten ligger väl någonstans mitt emellan o då får det flimmer du redan har.

Jag förstår inte syftet med att filma av ngt som redan finns. Använd originalet istället för att filma av så blir det enklare. Fast syftet är väl inte att det skall bli enkelt...

Med genlock genereras alla bilder i det sammankopplade systemet samtidigt, så då är det inga problem. Senast jag var med om det var när lokala TV-nyheter skulle göra ett inslag om en produktionsanläggning vi hade byggt. Då gav vi dem genlocksignal, så de skärmar där produktionen övervakades skulle se fina ut i nyhetsprogrammet sen.

Detta som ett exempel på att det kan finnas visade/projicerade bilder i den miljö man vill filma. Att filma enbart en projicerad bild håller jag med om känns bakvänt. Bättre använda bilden i original då, om det är så man tänker göra.

Tack för bra svar & synpunter. Genlock låter intressant mendå måste jag upp några nivåer gällandes kamera. Det finns canon videokameror som har detta. Dock måste man synka med projektorn. Anledningen varför vi projicerar en bild är för att göra en göretagsdemo där man ser olka gränssnittsbilder projcerade som man ska interagera med.

Med genlock genereras alla bilder i det sammankopplade systemet samtidigt, så då är det inga problem. Senast jag var med om det var när lokala TV-nyheter skulle göra ett inslag om en produktionsanläggning vi hade byggt. Då gav vi dem genlocksignal, så de skärmar där produktionen övervakades skulle se fina ut i nyhetsprogrammet sen.

Detta som ett exempel på att det kan finnas visade/projicerade bilder i den miljö man vill filma. Att filma enbart en projicerad bild håller jag med om känns bakvänt. Bättre använda bilden i original då, om det är så man tänker göra.

Gör en demofilm med min Canon 5 D mark ii. Ska i samband med detta filma av en projicerad bild från en projektor. Upptäcker att flimmer från projektorns uppdateringsfrekvens blir inspelat, vilket resulterar i en flimrande bild. Har sökt på nätet om detta och de tips jag hittat handlar om att matcha slutarhastigheten med projektorns frekvens. Ex 1/60 vid 60 hz. Samt ett annat tips om att ha låg slutarhastighet, ex 1/15. Det senare av dessa funkade vid ett försök. Vilket ev handlar om att man måste starta kamerans inspelning synkroniserat med flimret. Vilket är svårt att få till. Är det någon om har löst hur man gör detta på ett bra sätt ?

Har du kollat om det går att ställa om uppdateringsfrekvensen på projectorn?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar