Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flimmer i Photoshop med 4K skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomo53

Aktiv medlem
Jag har en nyare speldator med Geforce GTX 2070 och en i7 processor och 32 GB i RAM. Grafikkortet är uppdaterat med senaste drivrutin. Tidigare använde jag en HDMI kabel och fick ut 1920x1080 i upplösning. Det fungerade bra. Men för att kunna utnyttja men Dell 4K skärm kopplade jag in en dp kabel i motsvarande port. Så då fick jag ut full upplösning. 3840x2160 som också rekommenderades i Windows. Bra så långt. Problemet är när jag tittar på en bild i Photoshop i 100 %, då får jag ett kraftigt rektangulärt flimmer i nedre högra hörnet. Drar jag ner storleken försvinner flimret.
Ska kanske nämna att jag kör på Windows 11 och 22H2.
Så hur ska jag kunna köra på 4K? Någon som har en lösning på problemet? Tacksam för alla förslag.

Jag har ett 3060Ti och en AMD 5090X och 32 GB RAM. Jag kör en BenQ 321SWC i 4K via en DP kabel och jag får inga problem med flimmer när jag kör Photoshop i 100%. Samma Windows som du.

Om jag kör i full screen mode så kan det uppstå stora rektangulära svarta fält som försvinner om jag scrollar med musen.

Är det i full screen mode du har problem eller i normal mode?

Jag har ett 3060Ti och en AMD 5090X och 32 GB RAM. Jag kör en BenQ 321SWC i 4K via en DP kabel och jag får inga problem med flimmer när jag kör Photoshop i 100%. Samma Windows som du.

Om jag kör i full screen mode så kan det uppstå stora rektangulära svarta fält som försvinner om jag scrollar med musen.

Är det i full screen mode du har problem eller i normal mode?
Det är i full screen som det uppstår. Kan synas ett litet flimmer just när jag loggar in på datorn. Bara en sekund, sen inte mer. I photoshop räcker det att jag dubbelklickar på handverktyget för att flimret ska upphöra. Men så fort jag dubbelklickar på förstoringsglaset för att se bilden i 100 % sätter flimret i gång.

Jag tolkar detta som att det är normal mode full screen. Jag har inget flimmer eller liknande då så det är inget generellt problem.

Jag tolkar detta som att det är normal mode full screen. Jag har inget flimmer eller liknande då så det är inget generellt problem.
Jag tror att jag missupfattade dig. Det är inte full screen mode utan när jag ser bilden i redigeringsläget och 100 %. Som jag skrev sist, när jag dubbelklickar på förstoringsglaset för att dra upp bilden i 100 % då kommer flimret minskar jag storleken försvinner det.

Märker att en del You tube filmer kan ge ett mindre flimmer i nederkant ibland, inte jämt. Går tillbaka HDMI och 1920 så slipper jag problemet. Funkar bättre då jag har en Benq skärm som inte är 4K, så båda har samma upplösning. Om någon har en lösning på problemet så säg till.

Uppdatering: Upptäckte att det är en hdmi kabel jag har med en dp adapter. Det kan vara problemet. Har nu beställt en riktig dp kabel för 4K så det kanske löser problemet.

Senast ändrad:
Jag tänkte just efter första inlägget, byt kabel.
I Kamera & Bild finns en intervju med BenQ's utvecklare av skärmar och han rekommenderar DP framför HDMI. Visserligen en artikel från 2019 men ändå. Jag kommer att byta ut min skärm mot en BenQ SW271C. F ö har jag uppgraderat datorn till 32 GB och ett nytt grafikkort Nvidia Geforce GTX 1660 6GB

jag har haft samma problem med flimrande menyer. stängde av "använd HDR" i inställningar för bildskärm. W10 med Geforce 1050Ti

I Kamera & Bild finns en intervju med BenQ's utvecklare av skärmar och han rekommenderar DP framför HDMI. Visserligen en artikel från 2019 men ändå. Jag kommer att byta ut min skärm mot en BenQ SW271C. F ö har jag uppgraderat datorn till 32 GB och ett nytt grafikkort Nvidia Geforce GTX 1660 6GB

jag har haft samma problem med flimrande menyer. stängde av "använd HDR" i inställningar för bildskärm. W10 med Geforce 1050Ti

Själv äger jag ingen skärm som har HDR funktion, så det går inte ens att ändra en sådan inställning.

Jag köpte tidigare en Displayport kabel som var lång men märkte av att det inte blev bra bild. Läste någonstans att man ska ha så kort kabel som möjligt för bäst prestanda. Har numera flyttat datorn närmre så använder bara en 1,5 meters displayport kabel vilket fungerar bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar