Advertisement

Annons

Flexibelt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Behöver beställa ett stativ som är så flexibelt som möjligt och har kulled.

Använder nu ett ~15 (?) år gammalt Velbon VX-502 stativ.
Det fungerar inte i alla lägen och tycker det är ostabilt,trögt att skruva och kommer inte tillräckligt lågt bland som jag hade velat. Skulle även vilja kunna fota rakt ovanifrån.

Vad tror ni om detta kit:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559582

?

Manfrottos 055'a är ju en klassiker. Har två stycken själv, och jag gillar dem starkt!

Dock ställer jag mig tveksam till huvudet i kittet. Trevägshuvuden är inte snabbjobbade!

Jag kan rekommendera 055'an med huvudet 322RC2. Det är en kulled med "pistolgrepp". Man behöver altså inte vrida på något reglage för att lossa kulleden, man bara klämmer på "greppet", och när man släpper så håller det positionen. Ställbar friktion och inbygt vattenpass är ett plus.

Kolla in Gitzos Explorer-serie. Grymt flexibla stativ, där varje ben kan ställas i vilken vinkel som helst och mittpelaren (som sitter lite vid sidan om mitten) kan vinklas i valfri vinkel, t.o.m. nedåt. Ett suveränt makro-stativ där man kan komma hur nära marken som helst.

Jag har själv ett G2220, som är en aluminiumvariant. Inte alltför dyr, men serien finns även i kolfiber och basalt, fast då sticker priset förstås.

Sedan kan man ju ta vilket huvud som helst. Jag kör själv med ett Manfrottohuvud med kulled (äldre variant som jag tror utgått).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar