Det är en intressant undersökning eftersom den ej baserar sig på siffror från tillverkare eller affärer, utan de har frågat ett urval människor om vilken digitalkamera de köpte senast. Det kan ju vara som så att Pentax i just det området är väldigt starka, svårt att avgöra...
När det gäller framtiden så har Samsung länge deklarerat att de utvecklar egna systemkameror med egen design. Det samarbete som Samsung och Pentax har, är på tekniska detaljer. Vi kan förvänta oss att Samsungs kommande systemkameror bygger på samma chassi som Pentax, med samma autofokus, mätsystem, processorer och så vidare - men annan yttre design, andra funktioner (mycket handlar ju om mjukvaran) och annan marknadspositionering. Jag kan tänka mig att de blir mer automatiserade än Pentax systemkameror är, dvs - vänder sig mer till nybörjare än Pentax kameror som främst är utvecklade för de med stort intresse för fotografi och som redan kan eller som vill lära sig.
Huruvida Pentax kommer fortsätta att tillverka Samsungs systemkameror står skrivet i stjärnorna, jag vet att Pentax gärna fortsätter göra det... men Samsung tittar även på egna lösningar - främst därför att Pentax har begränsad produktionskapacitet (kanske det slutar med att Samsung tillverkar Pentax kameror?
).
Det vore ju kul om Samsung släppte sina nya modeller till hösten, jag trodde faktiskt de skulle komma redan förra hösten men det blev ej så. Så det borde vara dags nu...
Jag tror Pentax kommer nicha sig mer i framtiden, medan Samsung blir mer "me too" produkter.
Vi får se...
Olympus och Panasonic/Leica lyckas ju göra rätt olika kameror på samma tekniska grund, så nog borde Pentax och Samsung kunna göra det också.
Hälsar
R