Annons

Flest sålda DSLR:er

Produkter
(logga in för att koppla)
Europeiska köpare är nog mer konservativa?
Även om jag inte tror att Pentax blir bästsäljare i Sverige/Europa/USA nästa år så tror jag att det blir större marknadsandel. Frågan är vad Samsung gör, om dom tänker komma med en egen instegskamera som dom satsar reklam på, hitills har dom inte lanserat kamerorna så hårt. Dom har tex inte släppt DX100 (K100D), men det kan bero på att dom har GX1:eek:r kvar.
Frågan är om Samsung vill mjukstarta eller om dom inte är så intreserade av att sälja Pentaxkameror, det kan oxå bero på tilldelningen/tillgången på kameror.
Sony kan annars bli den stora vinnaren nästa år, och frågan är om inte Olympus/Panasonic/Leica kommer att ta marknadsandelar oxå, det verkar gått trögt hitills. Canon och kanske Nikon kommer nog att tappa en del.

Samsung har haft storre kameraforsaljning an Nikon i ar, men det ar sa klart inkluderat kompaktkameror. Spannande att se deras kommande DSLR.er. Kommer dom att fortsatta spegla Pentax och hur lange?

pentax o samsungs kameror ser lika ut och objektiven passar bægge. kompakterna verkar pentax ligga lågt med medans samsung gør tvært om. kommer kanske det bli en sammanslagning så småningom dær pentax gør dslr och samsung kompakter?

jag tror att nikon kommmer tappa mer æn canon i framtiden...

Nyfiken som jag är.. kunde det vara kul att se statistik mellan de olika kameratillverkarna vad gäller DSLR-kameror..

Hur är fördelningen egentligen coh då inte bara specifika länder.. utan över hela världen

Hej

För ett års sedan när Sony köpte upp Minolta kamera division så trodde jag att Sony skulle växa kraftigt men så blev inte fallet utan det är Pentax som har gjort det genom bra modeller till ett bra pris.

Hur ser det ut på Pentax digitala mellanformatare?

Det mest logiska tror jag blir att om Samsung kommer att tillverka egna DSLR(systemkameror), så blir det i den lägre prisklassen, annars blir det inte lönsamt och med i stort samma kamera som Pentax men med några egna lösningar. Om Pentax/Samsung vill ha säg 25-30% av DSLR marknaden inom ett par år istället för 5% som det kanske är nu, kanske inte Pentax produktionskapacitet räcker för den billigaste/bästsäljar modellen, samtidigt som vi nog får se större skillnader på Pentax vs Samsung än designen på knapparna på baksidan.
Att Samsung/Pentax går ihop mer än nu tror jag inte på, utom kanske att Pentax slutar med egna kompakter och börjar sälja Samsungs, det är upp till Hoya nu.
En fördel för utvecklingen av DSLR blir det givetvis om tekniker överförs från kompaktkameror till DSLR. Samsung får inte köpa Pentax pga handelshinder, men samarbetet kommer att fortgå med K-bajonett kamerorna.
Statistiken på försäljningen av DSLR bygger troligen på siffror från tillverkarna och dom kan vara baserade på produktionssiffror istället för försäljning. Jag har för mig att Canon är större än Nikon och dom har åtminstone 70 kanske 85% av marknaden. Statistiken för förra året tror jag leds av Sony (med ~6%)som kom igång på försommaren? med A100, men den har nog inte sålt så bra som den har producerats. Pentax sålde dåligt förra året fram till Juli/Augusti när K100D kom ut(och K10D i November), kanske 4-5% i statistiken men det producerades inget för hyllorna... Olympus/Panasonic/Leica måste oxå haft en 4-5% men jag vet ej.
Nej Sony fick ingen rivstart med A100 men det kommer flera modeller framöver...
Om Pentax kommer ut med 645D i höst eller väntar och prioriterar att gasa på med kameror som K5D? och kanske K200D har jag ingen aning om...

Att de andra märkena tagit marknadsandelar ifrån Nikon och Canon skulle jag kunna tänka mig beror på att de har byggt in bildstabilisator i deras dslr-hus. Detta gäller nog speciellt för de kunder som köper sin första dslr. Om det nu är på detta viset så är det kanske så att Nikon och Canon får börja tänka om vad gäller bildstabilisator i sina hus...

Det tror jag också, det klart starkaste skälet att välja Pentax, Olympus eller Sony för många köpare.

Om inte Canikon satsar på stabiliserade hus får vi nog se många fler stabiliserade lågprisobjektiv framöver och Nikon tycks ju inte välja att lägga till funktionalitet i sina senaste kameror.

Det är en intressant undersökning eftersom den ej baserar sig på siffror från tillverkare eller affärer, utan de har frågat ett urval människor om vilken digitalkamera de köpte senast. Det kan ju vara som så att Pentax i just det området är väldigt starka, svårt att avgöra...

När det gäller framtiden så har Samsung länge deklarerat att de utvecklar egna systemkameror med egen design. Det samarbete som Samsung och Pentax har, är på tekniska detaljer. Vi kan förvänta oss att Samsungs kommande systemkameror bygger på samma chassi som Pentax, med samma autofokus, mätsystem, processorer och så vidare - men annan yttre design, andra funktioner (mycket handlar ju om mjukvaran) och annan marknadspositionering. Jag kan tänka mig att de blir mer automatiserade än Pentax systemkameror är, dvs - vänder sig mer till nybörjare än Pentax kameror som främst är utvecklade för de med stort intresse för fotografi och som redan kan eller som vill lära sig.

Huruvida Pentax kommer fortsätta att tillverka Samsungs systemkameror står skrivet i stjärnorna, jag vet att Pentax gärna fortsätter göra det... men Samsung tittar även på egna lösningar - främst därför att Pentax har begränsad produktionskapacitet (kanske det slutar med att Samsung tillverkar Pentax kameror? :) ).

Det vore ju kul om Samsung släppte sina nya modeller till hösten, jag trodde faktiskt de skulle komma redan förra hösten men det blev ej så. Så det borde vara dags nu...

Jag tror Pentax kommer nicha sig mer i framtiden, medan Samsung blir mer "me too" produkter.

Vi får se...

Olympus och Panasonic/Leica lyckas ju göra rätt olika kameror på samma tekniska grund, så nog borde Pentax och Samsung kunna göra det också. :)

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar