Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera Step Up ringar på samma objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

soulskater

Aktiv medlem
Hej

Jag har nyligen inhandlat en Nikon 1 V1 och är väldigt nöjd med denna, dock så finns det inte så många filter till den idag.

Jag har ifrån min gamla kamera flertalet filter i dimensionen 58mm, V1 har en 40.5mm fattning och då är min fråga ifall det är okej att använda flera Step Up ringar på varandra, så att man ökar upp ifrån 40.5 till 58mm i filterstorlek eller om det är ytterst dåligt att göra så?

Tack på förhand

Marcus
 
Problemet som brukar uppstå är vinjettering.
Men om inte så är fallet och du inte upplever
någon skärpeförlust (vilket det blir) så är det
väl bara att köra på.
 
Det borde inte vara några problem.

Försök göra det med så få ringar som möjligt för att bygga ut så lite som möjligt, det minskar risken för vinjettering på vidvinklar. På normal och tele borde det inte spela någon roll.

Det finns kanske färdiga att köpa, har du tittat på Ebay? Där finns alla möjliga konstiga varianter på stepringar och annat.
 
Hej

Tack för svaren. Jag har inte vågat köpa ännu, tyvärr så när jag kollat hur många som jag behövt så har det varit 3st ringar, har dock inte kollat på Ebay om där finns direkt ifrån 40.5 till 58, skall ta och göra det.

Vill helst slippa vinjettering och skärpeförluster om möjligt.

Tack åter igen för svaren.

/Marcus
 
testa tvspelsweb.se dom har mycket step ringar
vad beträffar skärpan så menar jag givetvis filtret,som behöver vara så bra som möjligt
men det är väl därför du vill behålla dom, step ringarna orsakar inte skärpeförlust.
 
testa tvspelsweb.se dom har mycket step ringar
vad beträffar skärpan så menar jag givetvis filtret,som behöver vara så bra som möjligt
men det är väl därför du vill behålla dom, step ringarna orsakar inte skärpeförlust.

Jo, jag tycker dom varit bra när jag använt dom innan, kollade runt lite på priser på filter och tycker priserna skenat iväg nåt enormt.

Skall kolla tvspelsweb.se, tror jag varit där inne och kollat innan, skall dock göra det igen.

/Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.