Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera filter på samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nichlas_S

Aktiv medlem
Jag sitter med en zoom glugg med UV filter på det (som sig bör) men så har jag även ett Cirkulärt Polariserings filter till den gluggen, kul grej!

Men så funderar jag på om jag har Cirk-Pol filtret på behöver jag då UV filtret med? och gör det någon skildnad om jag har det på eller inte?
Om det gör skildnad, skall jag då har det före(närmast gluggen) Cirk-Pol filtret eller "efter" ?

Smidigast är ju klart om man har UV filtret på Gluggen sen på med Cirk-pol filtret på det för att enkelt kunna ta bort det om jag inte vill använda det. men påverkar det gluggen negativt att ha två filter?

jag har hört olika från olika duktiga fotografer förklara det ena och det andra.. Och snart så får jag nog höra att månens dragningskraft påverkar filter inställningen med..... Vilket gör mig förvirrad.

Den glugg jag talar om är en Canon EF 70-200 f2,8 L IS USM

UV-filtret gör ingenting förutom att skyddar frontlinsen och försämrar dina bilder. Om du har det på samtidigt som du har ett pofilter tror jag gör varken till eller ifrån, i allafall inte på en crop-kamera som din 450D.

En sak som kan hända när du sätter på ytterligare ett filter utanpå ett annat är att det börjar vinjettera i det vidvinkligaste läget. Det är ju ganska lätt att kontrollera, och om det är ett problem så får du plocka bort UV-filtret när du vill använda polfiltret.

UV-filtret gör ingenting förutom att skyddar frontlinsen och försämrar dina bilder. Om du har det på samtidigt som du har ett pofilter tror jag gör varken till eller ifrån, i allafall inte på en crop-kamera som din 450D.

Med dubbla filter får man lätt mörka hörn men allt finns beskrivet i flera trådar.

Med dubbla filter får man lätt mörka hörn men allt finns beskrivet i flera trådar.
Fast med Canon EF 70-200 f2,8 L IS USM på en Canon EOS 450D är nog den risken obefintlig. Något som Tell skrev redan i första svaret. Men med vidvinkliga objektiv finns förstås risk för vinjettering.

Olle

Fast med Canon EF 70-200 f2,8 L IS USM på en Canon EOS 450D är nog den risken obefintlig. Något som Tell skrev redan i första svaret. Men med vidvinkliga objektiv finns förstås risk för vinjettering.

Olle

Skrev att det var en risk så att inte TS tror att det är fritt fram bara för att det funkar med hans exempelobjektiv...

Med ordentliga vidvinklar på fullformat är det ingen risk längre utan ett faktum, det blir mörkare eller mörkt. Vet inte om man kan kalla det vinjettering, det är inte samma fenomen som vanlig vignettering utan kan bli helt kolsvart.

Tack för era svar!

Så med andra ord bör det inte göra varken till eller från på Canon EF 70-200 f2,8 L IS USM gluggen på min EOS450D
Men på mitt Canon EF-S 15-85mm f3,5-5,6 IS USM så kan det påverka kanterna?
Och om jag har det före eller efter cirk-pol filtret gör heller ingen skildnad?

Tack för era svar!

Så med andra ord bör det inte göra varken till eller från på Canon EF 70-200 f2,8 L IS USM gluggen på min EOS450D
Men på mitt Canon EF-S 15-85mm f3,5-5,6 IS USM så kan det påverka kanterna?
Och om jag har det före eller efter cirk-pol filtret gör heller ingen skildnad?

Men VARFÖR? Det blir ju 5 glasytor som ska vara rena och som skapar reflexer och brytningsfel istället för tre.

Det kan säkert vinjetter en del på ditt 15-85, speciellt på 15 mm.

Varför skulle du ha UV-filtret utanför polfiltret? Enda orsaken att ha båda två på skulle väl vara att slippa att ta av UV-filtret när du sätter på polfiltret? Att skruva av UV-filtret, skruva på polfiltret och sedan skruva på UV-filtret låter lite omständigt ;-) Möjligen skulle det kunna vara bra om du vill skydda polfiltret mot smuts eller så.

Men VARFÖR? Det blir ju 5 glasytor som ska vara rena och som skapar reflexer och brytningsfel istället för tre.

Ja det är inte sagt att jag skall ha det så, utan snarare om det påverkar och i sådana fall hur.
För om det inte påverkar det negativt så är det enklare att skruva av och på endast pol filtret på UV filtret som jag alltid har på gluggarna... I stället för att skruva bort UV filtret sen på med Pol filtret och sedan samma visa fast tvärtom då jag inte använder Pol filtret.
Och om det har någon betydelse om UV filtret skulle sitta före eller efter Pol filtret som huvudfrågan var med.

Det kan säkert vinjetter en del på ditt 15-85, speciellt på 15 mm.

Varför skulle du ha UV-filtret utanför polfiltret? Enda orsaken att ha båda två på skulle väl vara att slippa att ta av UV-filtret när du sätter på polfiltret? Att skruva av UV-filtret, skruva på polfiltret och sedan skruva på UV-filtret låter lite omständigt ;-) Möjligen skulle det kunna vara bra om du vill skydda polfiltret mot smuts eller så.

Presis så är det :)
Då man är människa och lat av naturen så vill man slippa skruva sig sönder och samman :)
men om det påverkar det hela negativt att ha UV filter sen Pol filter på det så står jag ut med att skruva.
Och sen om nu det skulle vara bra eller dåligt att ha UV filtret före eller efter Pol filtret är ju intressant.

Senast ändrad:
Som sagt är enda orsaken att använda ett UV-filter att skydda frontlinsen, det är helt klart en bra sak att använda i många fall. Dock är det så att en filter, eller vilken annan glasyta som helst inklusive linserna i objektivet, försämrar bilden. Linserna i objektivet och polfiltret påverkar bilden mer positivt än negativt så man väljer att använda dem ändå, men om man kunde få samma positiva effekt med mindre glas skulle det bli bättre. UV-filtret ger ingen positiv effekt alls utan försämrar bara bilden om man inte räknar med skyddet det ger. Att skruva av UV-filtret ger alltså en vinst vad gäller bildkvalité på kort sikt, speciellt om du kan låta polfiltret överta UV-filtrets jobb som linsskydd.

Om UV-filtret sitter före eller efter polfiltret ger knappast någon skillnad.

Ja det är inte sagt att jag skall ha det så, utan snarare om det påverkar och i sådana fall hur.
För om det inte påverkar det negativt så är det enklare att skruva av och på endast pol filtret på UV filtret som jag alltid har på gluggarna... I stället för att skruva bort UV filtret sen på med Pol filtret och sedan samma visa fast tvärtom då jag inte använder Pol filtret.
Och om det har någon betydelse om UV filtret skulle sitta före eller efter Pol filtret som huvudfrågan var med.

Släng UV-filtret, problemet löst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar