Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera bilder i en

Produkter
(logga in för att koppla)

liberetto

Medlem
En enkel fråga här som jag inte kommit på att lösa på ett bra sätt. Har sett flera här som gör flera bilder i en typ triptyker eller en bild som innehåller två bilder. Hur gör man i ps när jag vill göra det. Gör jag ett nytt dokument och isåfall hur går jag vidare därifrån?
M

i bild 1. leta efter "storlek på arbetsyta" bland menyerna, Gör dubbelt så stor arbetyta

i bild 2, markera allt och kopiera

i bild 1, klistra in.

Nej, det gick inte så bra :(. Nu fick jag en stor arbetsyta men bilden hamnar i mitten och då kan jag inte passa in bild 2. Hmmm...förstår att det inte är svårt när man kan det..men hur

Klicka här

Klicka här så kan du flytta bilden

Om någon känner igen bilden så är den från en annan tråd här på FS

Bilagor

• rorabild.jpg
    rorabild.jpg
    49.6 KB · Visningar: 244
Det går inte att flytta men jag undrar om jag kanske inte ska ha två lager? När jag utökar arbetsytan så fixeras bilden och går inte att flytta ? hmm

liberetto skrev:
Det går inte att flytta men jag undrar om jag kanske inte ska ha två lager? När jag utökar arbetsytan så fixeras bilden och går inte att flytta ? hmm

Menar du att originalbilden fixeras och arbetsytan utökas runtom bilden? Isåfall ska du där du väljer att utöka arbetsytan markera åt vilket håll den ska utökas. Tex om originalbilden ska vara till vänster ska pilarna som visar utökningen peka åt höger. I normanlinställningen utökas ytan med bilden centrerad. När du sen markerar och klistrar in nästa bild på detta original med utökad yta kommer den nya bilden per automatik bli ett flyttbart lager. Som du flyttar på viset som redan beskrivits.
/jer.

om du dubbelklickar på ordet "bakgrund" i lagerpaletten kan du låsa pp det lagret så det oxå går att flytta runt.

Tänk på att spara dina experiment med ett annat filnamn, så du inte skriver över originalbilden.

Tackar för all hjälp. Nu fick jag till det med bilderna. Kom på att jag inte kan dubblera storleken på både höjden och bredden på en kvadratisk bild, enkel matte. Tack igen grabbar :)

medföljer test bild

Bilagor

• test2.jpg
    test2.jpg
    20.1 KB · Visningar: 236
Bara för det så lyckas jag inte låsa upp den.Dubbelklickar på "bakgrund" och rutan som kommer upp kan man bara välja mode, color och name. ?

har inte photoshop framför mig, men man joxar med det lagret som heter bakgrund.

men pröva att byta namn på det till nått fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar