Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera bildbehandlingsprogram på samma dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har fotat analogt i 50 år, digitalt sen 4 år. Självlärd, men det funkar hyfsat, kör mest min Sony a-700 men har också en liten Canon Ixus 960 som är med jämt. Är ganska aktiv, under de 4 digitalåren har det blivit storleksordningen 15 000 bilder. Med barn och barnbarn blir det nat-vis mkt familjebilder men också mkt naturfoto. För bildbehandling i datorn har jag flera olika program och det är det som är mitt huvudproblem. Själva bildbehandlingen funkar ok, speciellt med Lightroom (medan jag har mkt att lära på CS3),men det stora problemet är bildflödet mln olika program.

Fast PC
Mitt första program var gratisprogrammet Adobe Album Starter Edition som jag tyckte var jättebra för att sortera och ordna bilderna. Ganska snart insåg jag att just bildbehandlingen i detta var väldigt begränsad och skaffade därför ett CS3. Det visade sig vara för stort steg, mina datorkunskaper räcker inte riktigt till och även om jag klarar att göra vanliga bildjusteringar (exponering, vitbalans, färgjusteringar, skärpa etc) kan jag inte jobba i lager, "retuschera" mm). När därför Lightroom kom skaffade jag det, som jag upplever passar mig bra - klarar både bildsortering/ arkivering på ett enkelt och bra sätt och har samtidigt developmentfliken för bildbehandling.
Problmet är nu att jag har alla tidigare bilder arkiverade i Album Starter och alla senare i LR. Jag kan exportera från ena programmet till det andra men tycker ändå jag har en stor röra vad gäller total
överblick.

Laptop
När jag gick i pension i somras skaffade jag dessutom en laptop, för att kunna jobba också när jag är på landet. Jag föll desutom för en Mac, en Macbook Pro som jag i och för sig är väldigt nöjd med. Jag hade tänkt jobba med LR i den från början, men Adobe kunde inte leverera det programmet när jag fick datorn, alltså började jag med både iPhoto och Aperture och när jag nu fått mitt LR har jag samma problem i den datorn. Dessutom vill jag ibland flytta över bilder från ena datorn till den andra, helst med gjorda bildjusteringar intakta.

FRÅGAN
Jag inser att jag har att skylla mig själv för att ha gjort det så komplext. Jag inser också att det inte går att ge några enkla snabba svar på hur jag lämpligast löser problemen med bild-/ arbetsflödet.
Min fråga är: Hur skaffar jag mig bättre kunskaper om bra arbetsflöde,
hanteringen av bilder mln olika program? Förstås finns det masor av litteratur och möjligheter att via nätet få info, men jag tror att jag åtminstone i ngn utsträckning behöver sitta ner med någonsdom kan, med min Mac, kanske också PC:n, för att praktiskt jobba med mitt problem och mina delfrågor.

Jag kör också Lightroom på både laptop och stationär och har inga som helst problem med det. Det första du bör göra är att se till att du har alla dina bilder i Lightroom på din stationära dator. Exportera allt från dina tidigare program in i LR till att börja med.

Jag jobbar på så sätt att jag använder min laptop när jag reser. Alla bildr jag tar på resorna lagras på laptop:en och en del enklare redigering gör jag på den också.

För att sedan få grepp om allting på den stationära datorn så exporterar jag hela katalogen från laptop:en ("Export as catalog" i LR, kom ihåg att "Export negatives" ska vara ikryssad) till min externa USB-disk och importerar sedan den i LR på den stationära. LR bryr sig inte om katalogen är från en Mac eller PC är jag i alla fall 99,9% säker på. Det du kanske kan få problem med är filsystemet när du ska föra över bilderna från Mac till PC. Här kanske någon annan kan hjälpa till?

Till sist raderar jag alla bilderna på laptop:en då jag inte vill ha två olika kopior av bilderna på olika datorer.

Lite struligt, men funkar för mig!

Jag gör väl något liknande. Min stationära dator är HUVUD-datorn. Där har jag allt organiserat i LR 2.0.

På min laptop har jag också LR 2.0. När jag är ute på landet eller reser så importerar jag bilderna till laptopen. Gör en första gallring, möjligen lite keywords etc. När jag är på hemmaplan igen gör jag "Export folder as cataloge" till en USB-disk precis som Pyl gör. Sedan flyttar jag över disken till den stationära datorn och väljer "Import from catalog" och så har jag över allt på den stationära. Där fortsätter jag sedan eventuellt med redigerandet.

Ibland raderar jag från laptopen - ibland inte, det spelar mindre roll. För mig är laptopen bara en temporär station. Jag har inget behov av att kunna visa alla mina bilder på laptopen.

Alltså - för nya bilder ser jag inget som helst problem i ditt arbetsflöde (förutsatt att PC:n kan importera din Mac-catalog vilket jag utgår ifrån).

De gamla bilderna blir det dock knepigare!

Det hela beror helt på hur pass bra ordning du har. Huruvida du har taggat dem i dina andra program etc. Om du inte har någon taggning och har bra ordning - ja då är det ju förstås bara att kopiera över dem i strukturen på din huvuddator och sedan importera i LR.

Om du däremot har bilderna utspridda, en del taggade i vissa program, en del i andra - ja då är det nog svårt att ge ett generellt råd.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar