Annons

Fler pixlar eller mjukvara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Börjar undra om det inte är ny mjukvara som behövs istället för denna pixeljakt som iofs verkat avta lite.

Har testat betaversionen av CS3 vars rawkonverterare slår det mesta. Inte minst när man vill interpolera uppåt. Beslöt att testa med att ta en riktigt taskig bild med skuggor, högdagrar på full automatik med en 1DsMkII och 24-70/2.8L ställd på 30 mm, f=8, iso 200.

Slutresultatet (illustrerar på väg in i ett köpcenter) blev en 16-bitars tiff på 400Mb, motsvarande drygt 60 megapixel, dvs 4 ggr kamerans sensor. Bildbredden blev 120 cm om jag skulle skriva ut i 200dpi. Tog ett A3+ och skrev ut ett utsnitt (Hade behövts motsvarande 5 sådana ark i area för att skriva ut bilden). Resultatet blev bättre än på skärmen.

Bilderna jag bifogar ger nog inte rättvisa riktigt till resultatet då de tagits ned från 16-bitar till 8 och till RGB samt komprimerats. Men jag gjorde ett utsnitt på knappt 3% som ska synas och är i 100%. Det är taget från det mest utfrätta partiet. Men personen ser bra ut på den utskrivna kopian.

Interpoleringen i fas 1 gjordes direkt i rawkonverteraren (från 16,7 mp till 25,5). Nästa interpolering gjordes i Alien Skin Blow Up till c:a 70 mp, därefter en nedskalning till 63 mp.

Bilden o utsnittet hoppas jag ska ge rättvisa åt resultatet. men min slutsats är att det är bättre att lägga slantarna på mjukvara än jaga en massa pixlar. Hur ofta gör man så här stora bilder, förresten?

Resultatet blir förresten ungefär detsamma med en Canon 5D och en 1DMkII går hyfsat att interpolera en bildfil från 8.2 mp till 40mp på detta sätt.

CS3 verkar vara värt varenda krona liksom Alien Skin Blow up.

Känns bättre att uppgradera sin mjukvara än att ständigt bombas med alla nya kameramodeller. Kände att det var aktuellt att diskutera detta inför PMA-mässan.

Här är utsnittet på 3%

Bilagor

• utsnitt.jpg
    utsnitt.jpg
    65.4 KB · Visningar: 194
Här är Hela bilden

...som utsnittet gjorts ur. Ser förresten att utsnittsbilden ovan ser avsevärt bättre ut utskriven än på skärmen. Men det kanske duger som diskussionsunderlag?

Bilagor

• helbild.jpg
    helbild.jpg
    92.6 KB · Visningar: 195
Korrigering!

Ser nu orsaken till bildfelet när jag mäter på min utskrivna bild. Utsnittsbilden i första inlägget blev av en ännu större interpolering. Här är den rätta och i rätt skala (3% utsnitt från bild interpolerad till 63 megapixel. Rätt ska vara rätt. Men diskussionen verkar inte intressera någon så den får väl ligga och självdö.

Bilagor

• helbild2.jpg
    helbild2.jpg
    45.2 KB · Visningar: 170
Visst är det intressant Lennart.

Tror Du är inne på helt rätt spår, det bara tjatas om megapixlar nuförtiden så man blir tokig på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar