Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flatbädds scaner som klarar film upp till 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

Jade-trs

Medlem
Jag har flyttat ifrån mina föräldrars scaner och behöver skaffa en egen.
Kravet som krånglar till saker är att jag vill kunna scana negativ från min mellanformatskamera 6x6cm.
Riktiga filmscanrar är för dyra om man ska klara detta.
Epson verkar ha ett ganska stor utbud som klarar film. Finns det fler märken och vilka moddeler är att rekomendera? Är skilnaderna stora mellan billigare och dyrare?

Jag har lånat en Canon CanoScan 8400F av min bror och den funkar faktiskt bättre än jag trodde. Den har tre negativhållare, dia med ramar, 35mm och 120 film. Jag har scannat både färg och svartvit i från 35mm neg och 120 neg. Mina är 6x4,5 och det blir rätt bra faktiskt.
Scannern kostade 1900 kr och då ingick även PS Elements 3.0

mvh/Ove

Jag är också nöjd med min 8400F. Har använt den till 6x9 dia och en del negativ 35mm färg.
För sitt pris så klarar den dia förvånansvärt bra, det är bara det allra djupaste mörka i underexponerade dia den inte fixar.
Det blir också en aning randigt när man scannar på allra högsta upplösningen, men det ser man bara om man tittar på bilderna på pixelnivå. För mellanformat lär högsta upplösningen inte vara aktuell.

Här är en tredje person som är nöjd med sin Canon 8400F.

Vill man ha lite extra upplösning på sina skanningar så är Canon 9950F ett bra alternativ, 4800 x 9600 dpi mot 3200 x 6400 dpi för 8400F. Båda tar 35mm-film och mellanformatsfilm. Skillnaden är att 9950F tar fler samtidigt än vad 8400F gör. 9950F tar dessutom storformatsfilm (4x5 tum). 9950F är ungefär dubbelt så dyr som 8400F.

Epson gör också bra flatbäddskanners som kan skanna film, t.ex. Epson 4990.

PD

Jag har köpt en Epson 4990, skannar i 4800dpi film upp till 8x10 tum. Jag kör 6x7 cm och tycker det blir väldigt bra. Du kan kolla på några bilder på min hemsida om du vill se bildexempel.

Jag vet inte hur mycket det skiljer till billigare Epsonmodeller, tror att exvis den tidigare modellen Epson 4870 är väldigt lika i skärpa men med lägre upplösning. Kolla test av skannern på photo-i

Om du inte tänker göra stora utskrifter från det du skannar tror jag att även tidigare Epson flatbädd, typ 2400 är helt ok.

mvh Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar