Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flatbädd vs. DS III

Produkter
(logga in för att koppla)

matwer

Ny medlem
Hej!

Jag tänkte (som så många andra) scanna in mina gamla negativ (och diapositiv) till datorn. Skillnaden är väl att jag inte har så jättestora kvalitetskrav som många av er. Jag har inte heller någon större budget till detta.

Jag äger en flatbäddsscanner (Epson Perfection 3490 Photo) som kan scanna negativ. När jag testade den tyckte jag att korten blev lite "blåstickiga" jämfört med hur de ser på papper. Fick inte samma känsla av färgdjup och kvalitet. Kanske är en inställningsfråga dock.

Alternativt kan jag låna en Minolta DualScan III av en kompis, men den är ju en inte helt ny produkt.

Vad rekommenderar ni?

För mig behöver jag inte bättre kvalitet än vad som kan ses på en datorskärm / stor HDTV, alternativt A4-utskrift. Men man vill ju ha ungefär samma "känsla" i bilden på datorn (färgdjup och upplösning) som den har på papper, även om bilden på datorn inte behöver vara jättestor.

// Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar