Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flash duration på Elinchrom Ranger

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Jag fick höra av en kollega att Elinchrom Ranger får Långsammare flash duration ju svagare blixt du har (kraft / output). Precis som på Alien Bee.

Stämmer detta?

Jag vill gärna ha Fakta, inte gissning.

De beskrivs ju såhär "...ned till 1/5120 s, och stort effektomfång..." (källa : AIFO). Det tycker jag låter som att brinntiden varierar.

Ring Anders eller någon annan på Aifo. De är hjälpsamma.

/Johan

Tvärt om, lägre effekt ger kortare blixt. Detta beror ju på att kondensatorerna då håller mindre laddning, mindre laddning tar kortare tid att ladda ur. A-huvuden ger kortare blixt än S-huvuden.

Olika Ranger-modeller ger olika lång blixt, det finns ju Ranger, Ranger RX, Ranger RX AS och Quadra, och säkerligen fler modeller som jag har glömt.

Tvärt om, lägre effekt ger kortare blixt. Detta beror ju på att kondensatorerna då håller mindre laddning, mindre laddning tar kortare tid att ladda ur. A-huvuden ger kortare blixt än S-huvuden.

Olika Ranger-modeller ger olika lång blixt, det finns ju Ranger, Ranger RX, Ranger RX AS och Quadra, och säkerligen fler modeller som jag har glömt.

Just det så borde det ju vara. Det förklarar väl varför Ranger SPEED RX AS har så kort tid på B-uttaget som ju är 33% på fördelningen. Har du någon uppfattning om hur mycket som skiljer i brinntid mellan effektlägena 7.5 och säg 1.5?

Just det så borde det ju vara. Det förklarar väl varför Ranger SPEED RX AS har så kort tid på B-uttaget som ju är 33% på fördelningen. Har du någon uppfattning om hur mycket som skiljer i brinntid mellan effektlägena 7.5 och säg 1.5?

Exakt, B-uttaget är det man ska använda för kortast möjliga brinntid, tack vare den lägre effekten.

Något som få vet är att det går att få 1/2-ratio på de Rangers som inte har asymetriskt effektuttag. Det är bara att använda ett S-huvud och ett A-huvud.

Tyvärr vet jag inte hur mycket som skiljer sig i brinntid mellan max och min effekt, men jag har fått intrycket att det är ganska mycket. Kurvan är inte linjär heller. Hade jag haft kameran hemma hade jag kunnat testa med en roterande skiva eller nåt, men det kanske jag kan göra senare i veckan om ingen annan hinner före :)

Något som få vet är att det går att få 1/2-ratio på de Rangers som inte har asymetriskt effektuttag. Det är bara att använda ett S-huvud och ett A-huvud.

På samma sätt har jag läst att man kan man uppnå både 1:1 resp 1:4 på en Speed AS beroende på hur man sätter skallarna.

Tyvärr vet jag inte hur mycket som skiljer sig i brinntid mellan max och min effekt, men jag har fått intrycket att det är ganska mycket. Kurvan är inte linjär heller. Hade jag haft kameran hemma hade jag kunnat testa med en roterande skiva eller nåt, men det kanske jag kan göra senare i veckan om ingen annan hinner före :)

Gör gärna testet om du kan och hinner.

Japp, det stämmer bra det!

Jag ska försöka få hem kameran imorrn eller på torsdag så tar jag med mig en borrmaskin från jobbet så kan jag nog göra ett test :)

Tjena.
jag ringde ner till aifo nyss.

brinntiden blir längre då du sänker outputen.
precis som på alienbees.

edit: jag frågade hur mycket det skiljde mellan max och min effekt och han sa "ca 10%"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar