Motljusproblem kan uppkomma på lite olika sätt, men alla beror nog på linsernas ytbeskaffenhet och/eller glasets kvalitet. Sen ger vissa konstruktioner mer problem trots samma glas- och ytkvalitet, men det är en annan femma.
Jag vet inte om det finns några bra svenska begrepp heller, men man kan säga att det torde vara fyra olika fenomen som i olika grad uppstår samtidigt.
Observera att detta är mina ovetenskapliga antaganden. Det finns säkert även andra förklaringar, och jag kan inte med 100% säkerhet säga att nedanstående är sant, men det är inte orimligt.
1: Antireflexbehandlingen av linserna (även inuti objektivet) är dålig, vilket gör att ljuset studsar "omkring" mellan linserna i objektivet. Det ger låg kontrast och "flares"; fläckar som har samma färg som antireflexbehandlingen (eller antagligen helt vita om antireflexbehandling saknas).
2: Linsernas ytor är dåliga. Det kan vara damm, låg ytfinhet, mögel eller repor. Detta sprider ljusstrålarna som passerar ytan, vilket sänker kontrasten i bilden.
3: Glaset är "grumligt". Jag vet inte hur vanligt det är, men äldre objektiv kan säkert finnas med glas som åldrats något, det vill säga att glaset inte är helt klart längre. Torde ge ungefär samma motljusproblem som punkt 2.
4: Sensorn (eller snarare filtret framför den) hos kameran är dåligt antireflexbehandlad och/eller bakre linsen är detsamma. Det här betyder att ett och samma objektiv kan ha olika bra motljusegenskaper på olika kameror. Särskilt om man jämför film med digitalt, eftersom sensorn är mycket mer "spegellik" än filmen, och reflekterar mycket ljus. Det blir ungefär samma sak som i punkt 1, nämligen att ljuset studsar omkring mellan sensorn och bakre linsen. Följden kan bli både "flares" och/eller kass kontrast i motljus.
Olika objektivkontruktioner kan sen ha väldigt olika problem med dessa saker. Antagligen blir det större problem ju fler linser man har, i alla fall om de inte har fullgod antireflexbehandling. Vidvinklar brukar lätt ge "flares" medan telen istället får allmänt låg kontrast i motljus. Det kanske är dumt att generalisera, men det är min erfarenhet. Flares borde ha svårare att uppkomma i ett objektiv med snäv bildvinkel, eftersom strålarna där inte infaller särskilt snett mot linsytorna jämfört med hos en vidvinkel, och följdaktligen borde problemen med att ljuset studsar bli mindre. Dessutom kan man ju enklare skärma bort ljuskällor utanför bilden med ett långt motljusskydd.
----------------------------------------
Angående ISO så är det i praktiken förstärkningen av sensorns signal. Detta kan ske analogt eller digitalt, alltså före eller efter A/D-omvandling av signalen från sensorn. Jag tror att det i de flesta kameror rör sig om analog förstärkning, men jag är inte säker. Vill man jämföra med film så ligger det närmast att se till pressning av en lågkänslig film. Man ändrar alltså inte sensorns egenskaper vid höga ISO (vilket man ju gör med känslig film), utan man "pressar" (förstärker) signalen från den.