Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flame pool

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Föreslår en 'Flame pool', en pool där man får ladda upp vad som helst (t o m kattbilder och solnedgångar), men all kritik MÅSTE vara negativ.

Inget positivt får skrivas om någon bild, men saklighet ska naturligtvis fortfarande gälla.
Har man inget att gnälla på så låter man helt enkelt bli att kommentera bilden.

Skulle du lägga upp bilder i en sådan pool?
 
Inte med den inriktning namnets ton antyder. Däremot gärna en sån pool du beskriver i inläggets text.
 
Nä, jag tycker inte toast ger bättre associationer. En plats för konstruktiv hård kritik utan att bry sig om de positiva bitarna tycker jag vore kanon. De där namnen tycker jag känns som om det vore någoti slags lekstuga där man skall vara elak och kaxig.
 
Jim: tror du har rätt.
Men vad skulle fördelarna vara jämfört med vanliga kritikpoolen?

Att det är öppet för raka rör, sakligt och ärligt, även om det kan kännas hårt för fotografen?

Förutom de fototekniska aspekterna, vad skulle ni isåfall kunna tänka er att kommentera i bilderna? Val av motiv t ex?

Edit:
Känns det mindre jobbigt för fotografen när endast negativ kritik är tillåten?

Blir det mer konstruktivt?
 
Jag tror att det skulle vara ett intressant experiment. Den stora fördelen tror jag skulle kunna vara att man "är överens" om ganska hårda regler och vet att fotografen inte behöver ha de kritiska omdömena uppvägda av en mix positiva ord om bilden. Jag tror det blir mer konstruktivt. Kanske också mindre personligt, när "klappen på axeln" försvinner.

Jag tror inte man behöver hitta andra saker att kritisera än i de andra poolerna. Regler för saklighet och vett och etikett skall inte heller behöva vara annorlunda.
 
Javisst! Genast och på momangen!

Och i väntan på poolen inbjuder jag härmed er alla att öva bland mina bilder!

Värsta kritik vinner! :`) Mari Lo
 
Ja, det måste väl vara då någon hittat fem fel man får ladda upp en ny bild...

...eller då man själv funnit fel i fem andra bilder i poolen...

(Jag tror det börjar bli dags för kudden nu :`)
 
Ja, det blir väl ingen pool om vi bara är en handfull... kanske rubriken i forum är lite förvillande... det handlar ju inte om att fotografera lågor....

I presentationerna och i bildtexten ser jag oftare och oftare uppmaningar som:

- skriv något - det blir roligare då - även kritik
- hellre skäll än tystnad

Så jag vill försöka väcka frågan igen...gärna en
"inge-beröm-pool" eller
"felsökarpool" eller
"bara-negativ-kritik-pool eller
"värsta-kritiken-pool"
eller vad man nu vill kalla den...
 
intressant idé tycker jag, även om jag undrar lite över syftet.

i teorin kan man ju tänka sig att man liksom puschar för den negativa kritiken, man är överens om att det är okej, och tillochmed önskvärt. fotografen ber själv om det.

dock vet jag inte om avsaknaden av negativ kritik beror på rädsla att såra , rädsla för hämnd osv utan för att det är inte lika roligt att ge negativ kritk om man inte måste göra de. man väljer hellre att kommentera de bilder man gillar för att det är roligare helt enkelt
skulle många gå in i poolen och ge kommentarer?

vet ej. kanske!
jag känner lite att om jag tycker något är både dåligt och bra med en bild vill jag inte utelämna det jag tycker är bra. känns lite konstigt
därav undran över syftet lite grann. varför ska man inte säga det som är bra liksom? vad är syftet med det? klarar vi inte av att ge både pos. och neg. kritik?

jag vet inte, bara lite undringar.
tycker förslaget är intressant
 
Jag tycker det är en intressant idé och värd att testas!

Förutsättningarna skulle/borde bli helt annorlunda för en sådan här pool. Folk som kikar in i en sån här pool söker förmodligen inte efter "snygga" thumbs (som jag har fått en stark känsla av sker i de flesta fall i de övriga pooler) utan man går in där för att hjälpa andra med att komma med konstruktiv kritik (om hur bilden skulle ha kunnat gjorts bättre)...
 
En pool helt i min smak, skulle givetvis både lägga upp och kommentera bilder

// Anders
 
Arnold Newman var på fotomässan för en massa år sedan och höll en workshop.

Många framstående fotografer var med och fick sina bilder sågade så de var på gränsen till att börja gråta.

Arnold (som hör dåligt vilket gör kommunikation extra jobbigt) ifrågasatte nästan allt och en fotograf sade att det var det värsta han upplevt.
Men en tid senare tyckte han det var en riktig injektion, han fick en ny infallssvinkel på sitt bildkommunicerande och ansåg sig ha blivit en bättre fotograf.

Vi är ofta oroade över att få höra att vi suger men ibland behöver vi det.
Risken med positiva omdömen är att vi stagnerar (varför laga det som ej är trasigt) medan negativ kritik kan tvinga oss att reflektera över vad - varför - hur.

Jag är på och kommer glatt lägga in en bild jag är nöjd med för sågning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.