Annons

Fladdermöss

Produkter
(logga in för att koppla)

D.S.

Aktiv medlem
När skymningen kommer så finns det "hur mycket fladdermöss som helst"hemma.Problemet är :hur hitta dom på dagtid?det är ju ena kvicka rackare o omöjligt att fånga med kameran!
Stod ute o eldade i tunnan så dök det upp en som cirklade runt ljuset från tunnan (tror det var ljuset som drog)!Jag blev rätt yr i bollen när jag fösökte hänga med i svängarna !
Som sagt, hur hitta deras sovställe !
mvh Danne

De är fredade djur och vill sova i fred. ;-9

Men de bor i trädens hål och i de flesta hus. De lever i väggarna. Brukar höra dem prassla lite på höstarna. De gör ingen skada så det ser jag mest som lite kul,

Det tyckte min katt också som facinerat kollade deras flygande på kvällarna. (Hon fångade allt någon också men det säger vi intet mer om) Har hela stim som snurrar runt en i trädgården på höstkvällarna. Att några åkte dit för missens jakt var inget att göra något åt. Bygg holkar åt dem.. .

Ja det är ena luriga rackare, ett hett tips är broar, runt solnedgången. Ett oskarpt exempel.

Bilagor

• 333_3350_rt16.jpg
    333_3350_rt16.jpg
    47.6 KB · Visningar: 405
Om det finns någon klippvägg i närheten kan det också vara ett bra ställe att kolla på. Satte handen rakt på en fladdermus en gång när jag sökte grepp vid klättring. Bilderna blev dock mindre bra för bara halva syntes och den verkade inte vilja komma ut =)

Hej!

Sommarkolonier av fladdermöss hittar du på varma, torra och mörka platser, tex på vindar, under takpannor, i trädhål etc. De flesta arter av fladdermöss tycks föredra att bilda yngelkolonier i hus. Så här års har det stora flertalet fladdermöss inlett sin vinterdvala. Detta innebär att de slår av sin inre temperaturreglering och antar omgivningens temperatur. För att inte frysa ihjäl söker de upp frostfria och väl skyddade övervintringsplatser, tex jordkällare, gruvhål och kyrkvindar. Fladdermössen är mycket känsliga för störning under dvalan, eftersom varje uppvaknande och uppvärmning är mycket energikrävande. Eftersom fladdermössen inte äter under hela vintern dör de om energireserven de lagt på sig under hösten skulle ta slut. Eventuell fotografering på övervintringsplatser bör därför ske med yttersta försiktighet och teleobjektiv. Det går att ta skarpa bilder av fladdermöss även i flykten, men det kräver mycket tid och en del specialutrustning eller enorm tur. =)

Tack för era svar !
Alltid lär man sig ngt nytt.
Det blir tydligen till att vänta till varmare tider innan man skall göra ngt försök :)

mvh Danne

Nja, riktigt för sent är det nog inte än. Mitt suddiga försök är från 24/10 (Askeröarna), och jag tror nog att dom är vakna ett tag till, iaf här på västkusten.

Mvh Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar