Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flackar, Digital SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo Julku

Avslutat medlemskap
http://65.125.145.17/spots.jpg

Tjena gubbar.
E det nan som har en aning om vad dessa flackar ar fran min nya digitala SLR?

jag gissar sjalv pa

a, damm pa ccd'n
b, doda pixlar

maste fa bot pa detta, e det natt sett jag kan uteslute det ena fran det andra???

jag har skjutit med olika linser, spelar ingen roll dar...

flackarna ar mer tydliga pa exponeringar som ar langa...

tackar odmjukast

timo
 
Det ser inte ut som enstaka döda pixlar, snarare grupper av döda pixlar. Damm skulle det kunna vara, men glasskivan som skyddar sensorn sitter en bit framför. Fläckarna är helt skarpa, så det skulle kunna vara skräp på själva sensorn och helt omöjligt att få bort själv...
 
förmodligen damm på sensorn, syns bäst vid nedbländning. På största bländaren syns de nästan inte alls. Prata med stället du köpte kameran på om rengöring.
 
Jag har fått en massa fläckar på mina bilder, som inte syns vid bl8, men nedåt 16 och 32 syns de tydligt. De är inte lika skarpa som Timo's dock. Det måste väl vara damm på glasskivan framför sensorn, och inte på själva sensorn? Sensorn måste väl vara i princip omöjligt att få damm på med glaset framför.

Kan man blåsa rent med ngn Co2 blåsare som finns på tex. Scandinavianphoto, eller är det ngn rengöringsvätska som gäller?

/Erik
 
Det kan nog stamma med damm.
Det syns enbart med langre exponeringar.
Har testat mot kylen (bilden ni sag) med 4 sek slutare o da jeklar syns det ordentligt.
Ska hora mig for vad jag ska gora at detta.

Tackar for era svar, Timo
 
Maste bara dela med mig.
Jag laste igenom manualen (helt otroligt) och kom fram till hur man fixar med att rengora etc procedurer etc etc...
Hittade som ni sa ett damm korn inne pa ccd'n...
Fick blast av det med spray...
Testade igen...

Bilden hade fortfarande en av mina prickar...

Kika i kameran o rengjorde, testa igen osv...

Pa tredje forsoket upptackte jag en pytteliten flack, pa kylen... det ena va damm det andra va kylen... fy fan va man kan va dum ibland...

Nu ska jag ut o skjuta.

Tack ska ni ha gubbar!

T
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.