Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fläckar på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej detta är inte den vanliga damm diskussionen! Jag vill istället veta om det är fler som har samma erfarenhet av att få fläckar på sensorn vid ordentligt kall väderlek. (-10 eller lägre)
Detta händer inte ofta i Göteborg men när jag varit ute i vintervädret och fotograferat upptäcker jag ofta fläckar på bilderna. Se exemplet som är förstorat till 100% och med kraftig kontrast.
Jag har bara läst i en artikel från en fotograf i Kanada som ofta fotograferade i sträng kyla och gjort samma erfarenhet. Tycker hans utläggning verkar vettig. den går i princip ut på följande:
När vi tar kameran hemma så håller den samma temperatur och luften i kameran håller samma luftfuktighet som rummet. På vintern betyder det cirka 40% rel. fuktighet.
När vi tar ut kameran kommer den ganska snabbt bli kall och allt mer närma sig utetemperaturen.
Det gör luften i spegelhuset också och kommer snart upp i mer än 100% rel. fuktighet och börja kondensera. Vattenångan sätter sig gärna då på s.k kondenskärnor som ofta är små dammkorn eller partiklar. De dammkorn som alltid finns på sensorn men kanske normalt inte syns i bilderna får då en vattendroppe eller isfläck runt sig och syns plötsligt tydligt i bilderna.
Hans recept var att ta av objektivet en stund efter man kommit ut och låta den kallare och torrare luften komma in i kameran.
Själv har jag alltid glömt av att prova när vädret någon enstaka gång varit så kallt. Hur är det med er i kallare delar av landet?
Vad är er erfarenhet?

Bilagor

• fläckar.jpg
    fläckar.jpg
    30.4 KB · Visningar: 114
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar