ANNONS
Annons

fläckar på kodak-neg??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Skapade en tråd för något årsedan om att jag fick fläckar på neggen och då var det väl hur jag skulle få bort det från en då redan fläckig remsa samt hur man kunde föregå för att slippa det i framtiden...

Nu har jag skjutit en hel del rullar sedan dess och varav de svartvita - ganska få kodak, men jag tycks bara få fläckar på kodak's neg?? Annars blir det främst illford och fuji hittills och de är 99% fläcklösa, och får jag någon fläck på dem så går det lätt bort.

Förra gången körde jag med tmax-dev, nu senast var det d76, därefter har jag sedan en tid använt AG STAB som är det sista innan upphängning.
Jag var lite dålig tidigare på att väta ordentligt efter fixen, men nu sköljs det ordentligt, på senaste rullen kodak så är det exakt samma resultat som förra gången jag postade om detta.
Liksom alla andra filmer gjorde jag en AG STAB på även denna och såg när den började torka att där var enorma fläckar längs hela negget, så jag sköljde av negget en stund och hängde upp det igen.

Förra gången jag postade om detta använde jag ingen avslutande stab alls.

Är kodaks film överkänsligt för något eller vad kan detta vara?
 

Bilagor

  • illa.jpg
    illa.jpg
    25.4 KB · Visningar: 380
Vad är den verkande kemin i photoflo då? Förra gången jag fick problemet försökte jag med mycket, rengjorde noggrannt med diskmedel ett par gånger, lät ligga en stund i ätticksblandning men inget hade den minsta effekt...
 
Bor du kalkrikt?
Typ Stockholm eller Gotland, använd destillerat vatten.

Photoflo tar bort ytspänningen. Själv använder jag Yes diskmedel.
O mananvänder bara ett par droppar i vattnet.
 
Jo jag har hört om photoflow förut, men har använt AG STAB istället, då där står på den att den ska användas det sista efter sköljning och innan upphängning. Stabben ska ha en skyddande effekt för film och kopior.
Stabben fungerar ju även för allt annat så varför inte för kodak-film?? Dessutom kunde jag accepterat eventuella kalkfläckar mer förra gången jag skrev om detta efterssom jag då endast körde med dev o fix, men nu börjar jag undra på om det är något annat.
Mycket möjligt att det är kalkrikt, lokalen jag brukar göra detta i förövrigt väldigt låg luftfuktighet och är mitt i stockholm men om det hade vart kalken borde väl all annan film också påverkas?? :-/
 
Är kodaks film överkänsligt för något eller vad kan detta vara?

Någonting är det. Jag har samma erfarenhet som du, Kodak drar till sig både damm och fläckar medan andra med andra tillverkare blir det nästan inget alls. Kan det bero på filmbasen?

Edit: tycker också att Kodaks filmer krullar sig mer än tex Ilford och Foma.
 
Edit: tycker också att Kodaks filmer krullar sig mer än tex Ilford och Foma.
Då har du har aldrig skjutit Efke-film va? ;-)


Okay, uppföljning.

Framkallade idag en tmax-rulle och använde nu en 'wetting agent' vilken är detsamma som 'photoflow' som nämnts tidigare, i mitt fall WAC (Wetting Active Agent). Har aldrig testat en wetting agent förrut efterssom jag haft en STAB på slutet istället, men kommer använda den här i fortsättningen när det handlar om svartvita kodak-neg! Det blev nu ett riktigt fint resultat utan minsta antydan om fläckar, så helt klart var det svaret ändå.
Funkar väl säkert med diskmedel också men nu har vi 1,2liter WAC liggandes så varför inte :)
Tack Erik för tipset.
 
---
jag då endast körde med dev o fix, men nu börjar jag undra på om det är något annat.
Mycket möjligt att det är kalkrikt, lokalen jag brukar göra detta i förövrigt väldigt låg luftfuktighet och är mitt i stockholm men om det hade vart kalken borde väl all annan film också påverkas?? :-/
Om jag inte missminner mig så använder Kodak inte samma material i sin filmbas som de andra tillverkarna. Och vad Efke kan tänkas använda kan man ju spekulera över... Har aldrig använt den.

Nu är det nästan ett halvt århundrade sedan jag framkallade själv, men om jag minns rätt så krullade Kodaks filmer sig mera än de övriga. Jag använde en enkel teknik för att få plana negativremsor - rullade dem försiktigt åt andra hållet på en rundstav, där de fick ligga några dar (motspänstiga filmer fick förstås ligga längre). Sedan kunde jag klippa ner remsorna och förvara dem i pergamynfickor, och de höll sig plana i årtionden. Men detta blev kanske ett sidospår?
.
 
kalkfläckar

Bor du kalkrikt?
Typ Stockholm eller Gotland, använd destillerat vatten.

Photoflo tar bort ytspänningen. Själv använder jag Yes diskmedel.
O mananvänder bara ett par droppar i vattnet.

Jag har långvarig erfarenhet. Åk till biltema och köp avjoniserat vatten de har 4 eller 5 l för billgt pris. Gör i ordning en laddning på 1 l med detta och tillsätt wetting agent photo flo eller liknande. Om du skakar av spiralen innan du doppar ner filmen i detta så kan du återanvända det en massa gånger. Det räcker säkert till 30 filmer innan du behöver byta.Slå av spolen lätt mot handen (obs ej mot kläder typ byxbenet =damm). Då kanske det är ett par ml "dåligt vatten" kvar 30filmer x2ml är 60 ml "dåligt" vatten utspätt i nästan en liter =dags att byta. Det kan ju hända att det blir mögel eller nåt om du låter det stå varmt för länge men annars så....Du behöver alltså inte använda ny lösning varje gång. JAg byter kanske en gång i kvartalet eller nåt. Funkar perfekt. Vattnet i Gävle är hårt och ger fläckar oavsett vilket medel. Köpte särskilt rolleis för det skulle vara bäst men även det... Om man inte har tillgång till avjoniserat batterivatten så: är också bra att ha lite fuktigt i torkrummet för då hinner vattnet rinna av innan det torkar. Om det är kruttorrt stannar dropparna och torkar in. Det är mycket på ett spett.....
 
Tack för tips, men det funkade utmärkt med WAC (wetting agent). Har varit lite orolig för att det kunde påverka att det är så tort där (man är alltid törstig när man är i lokalen!) men det funkar bra ändå nu.
 
Inte för att jag brukar använda Kodakfilm, men jag bor i Stockholm och har en och annan fläck på neggen…

Stabiliseringsmedel funkar bra för mig, men det använder jag bara på dia. Svartvit film behöver inget stab, och det är ordentligt giftiga grejer i stab, så helst använder jag det så lite som möjligt.

Tidigare har jag kört med någon droppe av Agfas vätmedel, WAC-AG eller Agepon eller vad det heter i en minut innan filmen åker av spiralen. Har dock provat med en droppe Yes de senaste två gångerna, och det blev betydligt mindre fläckar än med "riktigt" vätmedel.

Observera dock att alla diskmedel inte är likvärdiga, jag skulle inte använda syrrans lågprisdiskmedel med jordgubbsdoft.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.