Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fläckar på Hexanon 57/1.2; baklinsens insida

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag köpte ett Konica Hexanon AR 57/1.2 att ha på min Sony NEX. På den bakre linsen finns tre små "flak", någon millimeter stora styck och de är omöjliga att rengöra. Verkar sitta på insidan, men vad kan det vara? De är liksom gulaktiga, ser ut som de sitter på utsidan, men går inte att ta bort som sagt, har försökt med vätskor och putsdukar. Känns inte som om de finns på insidan heller. Objektivet är ju från slutet av 60-talet så något kan ju hända med tiden, men är nog inte alls något med "gulnande" med tiden som löses med UV-strålning, tror jag. Högst medveten om att de inte på något sätt påverkar bildkvaliteten (som är enorm med detta objektiv) men vad kan det vara? Någon som vet eller har någon kul spekulation som vi ju brukar här på forumet?

kan det inte vara svamp?
Om det är så kan du testa att exponrea linsen för uv-ljus vilket kan hjälpa.
Kolla här om du känner igen något:
http://www.google.se/search?q=fungu...BMOr-gbMtOm4BQ&ved=0CC0QsAQ&biw=1920&bih=1066

hoppas det inte är så kallad fungus, men uv-ljus har jag ju testat som jag skrev. Fungus brukar väl krypa från kanterna och se mer spräckligt ut än som distinkta små kantiga fläckar? Tack för länken , men ser inte ut som något av det på bilderna så jag tror inte det är det.

tog en bild på det nu med makrot, lite ojämn kant, kan det vara svamp, men känns inte så, är ju helt rena linsytor runt omkring fläckarna.

Bilagor

• IMG_7869 (Large).jpg
    IMG_7869 (Large).jpg
    13.8 KB · Visningar: 142
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar