Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrutlösaren till *ist DS kass eller är det jag igen?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Jag bombarderar FS med dumma frågor idag, ha överseende. :)

Har en fjärrutlösare (F) till min DS och den fungerar inte bra. Eller så är det (som vanligt) jag som har fel inställningar. Problemet är att den är slö och reagerar långsamt. Ibland vill den inte alls lösa ut utan lampan på kameran bara blinkar.

Dessutom verkar den inte fungera när vissa av symbolerna på ovanskärmen slocknat (mini-sovläget), men så misstänker jag att det skall vara? Kan man förlänga denna vilotid?

Är det någon mer som har problem med sin fjärrutlösare?

Batterilivslängden måste väl vara mer än ett år? Sen vet jag iofs inte hur länge den låg på hyllan innan jag köpte den...

Nu är jag ingen pentaxian men jag tycker det låter som om du glömt stänga av autofokusen. Jag förmodar att din kamera vill ha skärpa vid fokuspunkten för att ta en bild?

jimh skrev:
Nu är jag ingen pentaxian men jag tycker det låter som om du glömt stänga av autofokusen. Jag förmodar att din kamera vill ha skärpa vid fokuspunkten för att ta en bild?

Stänga av AF. Det hade jag ingen aning om att man behövde göra. Det står inte i manualen... men vad dum jag känner mig nu. Tack, skall testa detta! :)

På sid 60 i manualen står det att man kan ställa in [AF in remote control] på [On] i menyn [C Custom Setting]. Det står mer på sid 100.

snysop skrev:
Kan man förlänga denna vilotid?

Sid 169 i manualen 1-30 min eller avstängd.

Vad gäller AF så skall det fungera om kameran lyckas ställa in fokus men om den inte kan det så blir det ingen bild. Har du problem där så är lösningen att stänga av AF. Kameran är lite känslig för hur man riktar fjärrkontrollen och från vilket håll har jag märkt. Prova dig fram.

//Lars ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar