Annons

Fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Acei

Aktiv medlem
Hej
Tänkte bara höra om man måste ställa in kameran på något speciellt sätt när man kör med fjärrutlösare.
Har en 40D och köpte en Phottix C3 fjärrutlösare med kabel på Kaffebrus.Tryckte in den i kontakten på kameran och skulle testa men inget händer.
Omade för att se om det var något kabelbrott eller dålig lödning, men helt OK.

Vågar inte trycka hårdare för att få in kontakten, är rädd att det går sönder i kameran.

Känns som om den inte får kontakt med kameran.

Tacksam för ett svar från er proffs.

MVH
Robban. J
 
Det är inte så enkelt att du har objektivlocket kvar på objektivet.(Så var det för mig när inget hände).
 
Nää det hade jag inte.

Provade med att trycka med ett finger på kontakten till kameran samtidigt som jag tryckte på knappen på fjärrutlösaren.
Då kunde den ställa in skärpan men ej ta ett kort.
Så det måste vara att kontakten inte får kontakt med stiften i kameran.
Blir en retur imorgon.

MVH
Robban. J
 
Och det är väl så att kontakten bara passar åt ett håll, sladden skall peka framåt mot objektivet. Köpte själv en tråd fjärrutlösare (Jueying RS-C3) fungerade direkt. Men trådlöst är frihet och köpte senare en trådlös Phottix WRC-C8 (det var där jag hade objektivlocket på när jag testade...);-)
 
Jag lästa "omade" fyra gånger innan jag fattade. Jag ska ändå föreställa elkonstruktör! Suck...

Nåväl, jag har en fjärrkontroll till min 40D. Den trycker man i med ett lätt tryck, så fungerar det. Nu är min förvisso en av Canons egna, så är det annorlunda för någon annan modell använder de förmodligen en annan typ av kontaktdon.
 
Acei skrev:
Hej
Tänkte bara höra om man måste ställa in kameran på något speciellt sätt när man kör med fjärrutlösare.
Har en 40D och köpte en Phottix C3 fjärrutlösare med kabel på Kaffebrus.Tryckte in den i kontakten på kameran och skulle testa men inget händer.
Omade för att se om det var något kabelbrott eller dålig lödning, men helt OK.

Vågar inte trycka hårdare för att få in kontakten, är rädd att det går sönder i kameran.

Känns som om den inte får kontakt med kameran.

Tacksam för ett svar från er proffs.

MVH
Robban. J
Inget proffs men..;-)
Fick samma utlösare som dig också till 40D igår. Samma "fel" på min. Funkade lite sporadiskt efter jag vickat på den...Lossnade den å satte dit den igen men ICKE.
Skickade ett mejl till Kaffebrus direkt och förklarade problemet och dom skickade en ny idag som jag får imorrn så skickar jag den "gamla" i samma påse fraktfritt, det är bra service. Men nu verkar ju problemet vara på mer än en. Jaja, ska kolla den nya imorrn och är det samma med den att den inte funkar till 100% så får dom ta tillbaka den...Då köper jag nog något annat märke.
 
Nu har jag fått en ny och peppar peppar så verkar den passa bättre.
Satte i ochtog ur den 5ggr och den funkade alla gångerna perfekt.
Ska testa lite mer i helgen så får jag se om det håller.
 
Ringde och pratade med Kaffebrus idag och han skulle skicka hem en ny till mej.

Dom där Phottix C3 fjärrutlösare hade han nyligen fått in och inte haft tidigare så det blir av ett annat fabrikat som kommer i brevlådan.

Återkommer efter att ha testat.
 
Har själv haft samma problem när jag handlat fjärrutlösare från Kaffebrus. Köpte först en som slutade funka efter några månader. Sedan köpte jag en ny som slutade fungera andra dagen på en 2 månader lång fototripp till Skottland. Fick inte heller tag på någon ny där borta. Så nu har jag tröttnat och det får bli en orginal istället.
 
Hej
Har nu testa med den nya jag fick och den verkar fungera bra än så länge.

MVH
Robban.J
 
norfolk skrev:
Har själv haft samma problem när jag handlat fjärrutlösare från Kaffebrus. Köpte först en som slutade funka efter några månader. Sedan köpte jag en ny som slutade fungera andra dagen på en 2 månader lång fototripp till Skottland. Fick inte heller tag på någon ny där borta. Så nu har jag tröttnat och det får bli en orginal istället.
Jag har samma "problem" med min 5-meters från Kaffebrus! Canons original, 80 cm, har hittills aldrig krånglat! Men kontakterna är annorlunda. Canons fäster bättre och så måste man ju dra i höljet/låset för att frigöra kontakten. Detta lås finns inte på utlösaren från Kaffebrus. Jag har en EOS 40D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.