Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrutlösare till Nikon F401?

Produkter
(logga in för att koppla)

m.a.

Medlem
Hejsan! Går det att använda fjärrutlösare till Nikon F401 och var kopplar man in den i såna fall. Det finns ju ingen kontakt i kameran, förutom skon man sätter blixten i.
Tack på förhand!

F401 har väl ingen gänga i avtryckaren heller? Då går det inte. Eller jo, det har funnits mekaniska trådutlösare som man sätter fast med kardborrband runt kameragreppet. Men det är en rätt opraktisk lösning och det var hemst länge sen jag såg en sån.

Tack för hjälpen!
Nej det finns ingen gänga i avtryckaren. Är det det på alla nya kameror?
Det där med mekanisk avtryckare lät intressant. Hittar jag ingen får jag väl bygga någon radiostyrd sak! Men det blir nog inte lätt...

De flesta moderna kameror har uttag för elektriska utlösare. Äldre kameror har gängad avtryckare för mekanisk utlösare.

Men det fanns en period där i slutet av åttiotalet och början av nittiotalet när kameratillverkarna började strippa funktioner från de billigare kamerorna för att motivera köp av de dyrare. Möjlighet till trådutlösning och skärpedjupskontroll hörde till de vanligare funktionerna man tog bort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar