Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrutlösare Canon 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Månskugga

Ny medlem
Jag har precis köpt en fjärrutlösare av modell RS-60E3 vilken ska fungera till min kamera. Den får kontakt med kameran men problemet är att min kamera börjar ta bilder så fort jag kopplar in den! Jag kan inte förstå mig på hur jag ska få den att sluta.
Jag har provat att sätta den i fördröjt utlösnings läge men inte heller det funkar!
Är det någon som kan hjälpa mig?

Jag har ingen egen sådan, men surfade lite.
Det verkar finnas en "lock-down" funktion på fjärren. En funktion som helt enkelt håller in avtrycket hela tiden. Kolla om du kan stänga av den.

Petter ...

Har du tryckt in den ordentligt i kameran, ända i botten?
Skulle ju kunna vara så att en dåligt instoppad kontakt råkar kortsluta signalen.
(en vild gissning)

Petter ...

Jag testade nu igen och om man ställer in slutartiden på bulb så tar den inte en massa foton... Nu är det istället så att den inte tar några bilder alls!
Fokuseringen fungerar så fjärrutlösaren har kontakt med kameran, men den tar inga foton...

I bulb är det väl snarare så att den tar en enda bild hela tiden?
Menar du att fokuseringen fungerar när du trycker ner avtryckaren på fjärrkontrollen till hälften?

Hej! Löste du problemet? Jag hittade en ny rs60-e3 idag nämligen och den skall funka för min kamera med tydligen, men har samma problem, den lever lite som den vill, tar massa foton och inga knappar funkar..

Det finns väl bara en knapp på fjärrkontrollen, fast den har två lägen, precis som avtryckaren.

Vanligtvis är det ett kontaktproblem där donet stoppas in i kameran. De dyrare Canonkamerorna har N3-donet, som är betydligt pålitligare, men också dyrare än E3. Gamla T3 var också pålitligt, men pillrigt att jobba med.

Blir det samma resultat som om du håller avtryckaren på kameran nedtryckt till hälften, utan att ha fjärrkontrollen ipluggad, så har du halva lösningen där. Något i kontaktdonet till din fjärr kortsluter så kameran tror att du håller på att fokusera hela tiden. Antar att du har kollat att du tryckt in kontakten hela vägen?

Jag har verkligen vara frånvarande här på sista tiden!
Mitt problem löste sig, en kompis tittade på den och det visade sig att det var ett glapp i själva fjärrutlösaren, alltså inget fel på inställningar osv.
Nu fungerar det utmärkt! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar