Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrutlösare 300D & 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

cagn

Medlem
Hej alla!

Har precis fått min 300D och nu saknar jag en fjärrutlösare. Kollat på Scandinavianphoto och cyberphoto. I nuläget verkar det finnas dåligt med tillbehör på marknaden till 300D.

Passar 10D´s tillbehör till 300D?

Canon RS-80 N3 heter utlösaren till 10D
Canon RS-60 E3 heter utlösaren till 300D

enligt bruksanvisningen.

Någon som vet hur det ligger till?

Tacksam för svar.

Calle

cagn skrev:
Hej alla!

Har precis fått min 300D och nu saknar jag en fjärrutlösare. Kollat på Scandinavianphoto och cyberphoto. I nuläget verkar det finnas dåligt med tillbehör på marknaden till 300D.

Passar 10D´s tillbehör till 300D?

Canon RS-80 N3 heter utlösaren till 10D
Canon RS-60 E3 heter utlösaren till 300D

enligt bruksanvisningen.

Någon som vet hur det ligger till?

Tacksam för svar.

Calle

Skulle inte tro det men Eos 300V passar till 300D

På canons sida står följande om fjärrutlösaren RS-60E passar på följande produkter:
EOS 30 date kamerahus; EOS 30, EOS 300, EOS 300D, EOS 3000N, EOS 33, EOS 5000, EOS 5000 QD, EOS 500N, EOS 500N QD, EOS IX, EOS 300, EOS 50E QD, EOS 50E, EOS IX7, EOS IX, EOS 3000

Om kameran 300D står osse följande:
Remote Controller/Switch Controller: RC-1/ RC-5/ RS-60E3

Canon EOS 300V använder även den RS-60E

Senast ändrad:
Jag är lite nyfiken på trådutlåsare till denna kamera. Med kameran på stativ vid lång slutartid för att minska skakning, kan det ju vara bra med självutlösare.
Frågan är om man vinner något när man nu inte kan låsa spegeln.
Med ett 400mm objektiv t.ex kan det vara förödande om det skakar till.

Det finns absolut en vinst i att använda trådutlösare eller annan fjärrutlösning även utan spegeluppfällning. Det är mycket muskler i handen som rör sig när man trycker av och de ger en större rörelse än spegelvibrationerna om man inte är riktigt bra tränad. Ett tips om man har problem med de högfrekventa vibrationer som spegeln ger är att dämpa dem med att lägga handen på prismat under exponeringen och applicera ett lätt tryck.

Ja, det gör ju ingen skillnad. Tänk bara på att metoden även om den dämpar högfrekventa vibrationer även för in lågfrekventa dito så metoden blir sämre ju längre exponeringstiden är. Och det är inte en bombsäker metod, men den kan vara värd att prova om man får problem med sin teknik.

Brukar du själv använda spegeluppfällningen? I och med jag har funderingar på att köpa 300d eller 10d, vill jag liksom ha klart för mig om det är en funktion jag kommer att använda.

Jag använder i princip alltid spegeluppfällning, om det inte är något levande framför kameran.

På min kamera är det ett vred utanpå huset. Canon brukar däremot ofta ha en funktion så att man trycker in avtryckaren en gång för att låsa spegeln och en gång till för att öppna slutaren. Canons variant är smidigast tycker jag. Misstänker att det är så på 10D men är inte säker. Säker är jag däremot på att man inte behöver trycka upp den själv :)

I och med jag kommer att röra mig en hel del i skog och mark, är det viktigt att välja rätt kamera från början. Har haft funderingar på 300d för att den ligger bra i pris, och att objektivet som följer med är förhållandevis rätt bra.
Ähhhhh! Vilket huvud bry!

Ja de e inte så lätt när de finns så mycket att välja på.. Mycket lämpliga priser och en bra beg. marknad. Hoppas du hittar en som passar. Själv handlade jag 300D'n.

Nu från gick vi kanske ämnet ( Fjärutlösare) lite.
Tyckte ändå det kunde tas upp i och med det liksom påverkar bildresultatet både det ena och det andra.

Spegel och trådutlösare

Spegelns uppfällning orsakar ju vibrationer och blir problem framförallt på långa exponeringstider ca.1/15-1/2 sek och med långa teleobjektiv och klena stativ.

När man är ute i skogen kan det vara lönt att ta med en blixt tex. till makrobilder. Ibland behöver man även frysa motivet.

För min del blir valer ändå lätt när jag granskar nedanstående bild tagen med 300D 18-55.
Mycket prisvärt.

http://www.canon.co.jp/Imaging/eosdigital/html/eosdigital_sample_5e.html

Japp, det är precis så på 10D också.

Man ställer in kameran i "spegellåsningsläge" för att få funktionen.

Re: Spegel och trådutlösare

Visst jag håller med dig, blir över förväntan bra med detta objektiv.
Fick bara tankarna på hur det blir när man hänger på en 400mm.

Tungt och bra stativ.
Man kan ju tex hänga på en tyngd på stativet (fotoväskan)
Använd om möjligt korta tider eller riktigt långa tider så att vibrationerna ebbar ut.

Jag hade detta problem med min tidigare utrustning- experimentera!
Jag tänker bla. på att ett riktigt bra stativ är ett måste oavsett vilken kamera man har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar