Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrutlösa en kompaktkamera, går det på NÅGOT sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är helt ny här så jag ber om ursäkt ifall jag råkar placera något i fel forumdel. Hoppas ni förlåter denna gång om så är fallet.

Jag har en mycket enkel kompaktkamera. En Canon Powershot A540. Den verkar inte ha någon utgång för att fästa en sådan där fjärrutlösar-kabel vad jag vet. Finns det något annat sätt att fjärrutlösa sin kompaktkamera? Kanske med adapter eller annat?

Tacksam för svar!

Oftast erbjuder tyvärr en kompakt på få funktioner utöver de inbyggda. Självutlösaren kan inte vara ett alternativ då? Den funktionen finns åtminstone på de flesta kompakter.

Det finns kompaktkameror som kan utlösas med en IR-utlösare på några meters håll om man står något så när framför kameran. Jag har en sådan, en Olympus C7070W.
Jag tror inte att din kamera har den finessen, om jag minns rätt har inte heller efterföljaren till den, A570, den möjligheten.

Ok, hoppas fortfarande på en lösning så jag inte behöver köpa en annan kamera. Kan man inte utlösa den genom usb-sladden o nån specialmjukvara eller likande?

Kanske finns det nån adapter eller annan speciallösning?

Ok, hoppas fortfarande på en lösning så jag inte behöver köpa en annan kamera. Kan man inte utlösa den genom usb-sladden o nån specialmjukvara eller likande?

Kanske finns det nån adapter eller annan speciallösning?

Jag vet inte vilka program som följde med kameran. Men till Canons systemkameror medföljer program, nu kommer jag inte ihåg vilket av dem det gäller, som tillåter s.k. "Tethered Capture". Detta innebär att man har kameran ansluten till datorn och via programmet kan man använda kameran och fota samt få bilderna direkt in i datorn. (Funkar f.ö. i LR3 också!) ;-)
Kan detta vara ett alternatvi, tro?

gphoto2 kan fjärrutlösa väldigt många kompaktkameror.

Jag använder det för att fjärrutlösa både systemkameror, kompakter och mobilkameror.

Här är en lista på kameror som gphoto2 kan hantera, just nu 1300 olika kameror.
http://www.gphoto.org/proj/libgphoto2/support.php

gphoto2 fungerar bäst under Linux, jag installerade Ubuntu på en USB-sticka och bootar min laptop på den (som i vanliga fall kör Win7) och kan sedan använda den för att fjärrstyra mina kameror.

/Karl
PS Canon A540 är en av dom kameror som går att fjärrstyra med gphoto2

Önskar mer info + länk :)

Hej!

Tack för tipsen, men jag är ej över bron än. Laddade ner det där gpphoto men när jag öppnar filen med winrar så ligger bara en massa mappar samt filer med windows - fönstret på.

Det där mer tethered capture verkar också intressant. Gärna mer om det.

Hej!

Tack för tipsen, men jag är ej över bron än. Laddade ner det där gpphoto men när jag öppnar filen med winrar så ligger bara en massa mappar samt filer med windows - fönstret på.

Det där mer tethered capture verkar också intressant. Gärna mer om det.

Jo, som jag skrev fungerar det enbart under Linux.

gphoto2 kan också fotografera tethered.

Har du en Windows laptop och ett USB-minne? USB-Minnet kommer bli oanvändbart till annat (så länge du har det som Linuxstartdisk) det behöver vara åtminstonde 4GB stort (mycket större om du vill använda tethered capture).

/Karl

Jo, som jag skrev fungerar det enbart under Linux.

gphoto2 kan också fotografera tethered.

Har du en Windows laptop och ett USB-minne? USB-Minnet kommer bli oanvändbart till annat (så länge du har det som Linuxstartdisk) det behöver vara åtminstonde 4GB stort (mycket större om du vill använda tethered capture).

/Karl

Hej!

Ja det skulle man ju kunna testa med ett usb-stick. Går det med en extern snurrande western digital hårddisk också?

jag tror jag kanske löste problemet själv.

Hittade något som heter psremote. Som verkar vara ett program för just det jag sökte. För powershot cameror. Inte hunnit testa ännu då min kamera inte är hos mig just nu.

Tack för alla svar o all hjäl!. Hoppas det funkar när det blir av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar