Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrstyra trådlöst

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Hej.

Visst ska man kunna fjärrstyra sin 7D trådlöst via USB-porten och även kunna få ner en live view-bild till mottagaren? eller?

Har en kompis som skall börja flygfotografera med sin octocopter och han vill kunna se bilden som kameran ser, nere från marken, och även exponera bilder från marken.
Finns det någon som kan något om detta eller har några bra länkar där man kan läsa mer om detta?

Hej.

Visst ska man kunna fjärrstyra sin 7D trådlöst via USB-porten och även kunna få ner en live view-bild till mottagaren? eller?

Har en kompis som skall börja flygfotografera med sin octocopter och han vill kunna se bilden som kameran ser, nere från marken, och även exponera bilder från marken.
Finns det någon som kan något om detta eller har några bra länkar där man kan läsa mer om detta?

Kolla på CamRanger på bla. Cyberphoto
Hade den hemma precis men jag fick den inte att fungera som jag ville med min Androidplatta
Tyckte att den skulle vara kanonbra och det som jag fick att fungera var kanon.Vet inte om det var jag eller Androidplatta som strulade
Är tydligen lite fler funktioner på IPad plus att Androidprogramet var beta.
Har du möjlighet så testa denna
Mats

Ja. Det finns ett program som heter EOS Utility som man kan använda till sånt. Det finns på CD- (eller DVD-?) skivan som följde med kameran.

Men trådlöst via USB? Då behövs en WiFi-adapter av något slag att koppla in i USB-porten.

Ja, eller sätta på det dyra nätverksgreppet WFT-E5B. Med det kan man både köra EOS Utility trådlöst, och också surrfa till kameran och manövrera den på det viset med vilken webläsare som helst, i princip. Kräver förstås att klienten kan ansluta ad-hoc, om man inte har någon router inblandad.

Kameran blir också tyngre med WiFi-greppet påkopplat. Det kan ha betydelse för flygförmågan hos oktokoptern.

Kanske WUSB är ett bättre alternativ?
(Men jag vet inte hur små eller stora såna grejer är).

Då behöver man två Android-enheter. En som sitter ihop med kameran med sladd och en som man styr med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar