Annons

Fjärrstyra kamera med Elinchrom Skyport

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att inhandla lite prylar för att kunna fjärrstyra en kamera.

Det jag vill göra är att när jag tar en bild med kamera #1 så tar samtidigt kamera #2 (som befinner sig en bit bort) en bild. Alltså två bilder tagna exakt samtidigt, men från två olika vinklar.

Detta går ju att lösa med Pocket Wizards, men det hade varit bra med en lite billigare lösning. Har kikat lite på Elinchrom Skyport. Dessa ska fungera med extern blixt, likt Canon 580ex som jag själv har.

Min fråga är om det är möjligt att trigga en kamera från en annan med hjälp av Skyport?

Kan tillägga att kamera #1 är tänkt som min 1D, och kamera #2 som min 30D.

Tack på förhand!
/ Albin

tror det funkar - har sett en video på You Tube som jag inte hittar nu där en kille plåtar basketball med två syncade kameror en med tele och en med fishey ska leta vidare men du kan söka själv också.
//Leif

Jo precis, har också sett ett par liknande videor. Men överallt jag har sett så används Pocket Wizards till detta.

Har för mig att jag såg en kille som triggade en kamera med hjälp av just Skyport. Men han hade någon hemmagjord kabel för att få det till att fungera vill jag minnas.

Har själv sökt och letat under dagen, men utan större framgång.

i den filmen som leif nämner använder dom just pocket wizards.

de finns ju radiosändare som triggas genom en kontroll. de blir ju inte lika smidig som att trycka ner avtryckaren på kameran men de fukar.

http://www.gadgetinfinity.com/product.php?productid=16745&cat=285&page=1 två sådanna på samma kanal borde ju funka. en kontroll kan ju säkert trigga två mottagare.

men den funkar bara på 15 meter. men så blir ju summan av två paket och frakt 500kr som är en tiondel av vad ett par PW kostar

lycka till!

Kollade på din länk Fabricio, men grejen är att jag vill att bilderna ska tas samtidigt. Samt längre räckvidd än 15m.

Planen är ju också att kunna köra blixten trådlöst med samma prylar som jag triggar kameran med. Det förstnämda ska ju Skyport klara, frågan återstår dock om de klarar att trigga en kamera.

Elinchrom Skyport är till för att trigga blixtar... Här är bättre och billigare medicin! Skyport kan i sin tur med fördel trigga blixtarna.

Exakt, Skyport kan och är till för att trigga blixtar. Men jag har sett en kille som gjorde en egen kabel så det även fungerade att trigga kamera med Skyport.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar