Annons

Fjärrstyra blixt (Canon 350 & Sigma)

Produkter
(logga in för att koppla)

fgh

Medlem
Hej!

Jag sitter med en Canon 350D och har köpt mig en Sigma EF530 blixt.
Jag är väldigt svag för foton tagna med blixtljus från annat håll och skulle vilja kunna fjärrstyra min blixt (trådlöst). Är det möjligt med min kombination? Jag har inte hittat något som funkar utan att jag köper en ny (Canon) blixt. Men det skulle ju bli sjukt dyrt och det är inga pengar jag är sugen att lägga ut som glad hobbyfotograf!

Blev dessutom lite putt när jag fick se att Nikons kameror verkar funktionen att fjärrstyra blixtar inbygd?

Någon som har ett tips på bra och billig lösning?
Tack på förhand!
 
Tyvärr kan du inte fjärrstyra någon blixt med hjälp av den inbyggda blixten på din 350D. Däremot kan du fjärrstyra din externa Sigma blixt med hjälp av av en extern Canon blixt. Men inte vice versa, dvs Sigma fungerar inte som master för att fyra av en canon blixt som slav. Det är min erfarenhet/kunskap. Om du söker i några trådar så bör du finna många förklaringar till detta.
Mvh Janne
 
Hej och tack för snabbt svar!

Men att köpa en Canonblixt är för dyr lösning på problemet. Dessutom är det nog få tillfällen jag skulle behöva eller ens orka plocka med mig två externa blixtar.

Finns det över huvud taget någon Canon som har möjligheten att styra blixtar inbyggd??
 
Du kan oxå köpa en billig radiosändare, som fästes i blixtskon på kameran och en liten mottagare till blixten, från Ebay eller Kaffebrus.com eller köpa en lite optisk slavtändare, som triggar sigman från den inbyggda blixten.
 
Oh, ett till svar redan inatt. Kanon!

Kaffebrus verkar ha en del varianter på det jag söker. Väldigt oklart dock vad som passar min uppsättning av kamera/blixt. Men nu vet jag vart och vad jag ska leta efter ungefär.

Tack så mycket!
 
Innan du handlar så kolla först att din blixt klarar enkla slavar.
Min Sigma EF-530 DG ST gör det inte.
För att testa detta gör du följande.
1. Starta blixten och låt den ladda.
2. Ta en bit tunn sladd och skala båda ändarna. Funkar också med en påsförslutare med metalltråd i mitten.
3. Använd sladden för att kortsluta mellan mitten pinnen under blixten och skon. Ofta har skon kontaktorer på sidan precis under skruvratten för att sätta fast blixten.

Om du får en blixt på detta sätt så kan du använda vilken ebay/kaffebrus slav som helst. Om inte, köp ny blixt eller bygg om den. Jag håller på med det senare :)

Du kan ana kontaktorn på sidan på denna bilden. http://m2.sourcingmap.com/smap/images/item/n/08a/ux_a08022500ux0078_ux_n.jpg
 
Innan vi springer iväg och handlar saker här vill jag berätta att det visserligen är rätt omständligt men faktiskt går att lösa ut blixten med den inbyggda på en 350D. åtminstone under förutsättning att du har en blixt som går att använda som slav.

Ställ blixten i slavläge, och gissa lite hur mycket kräm den behöver, fäll därefter upp den inbyggda blixten och gör en manuell blixtljusljusmätning (med stjärnknappen om du inte använder den för fokus, i så fall måste du ändra tillbaka), vänta på att slaven laddat upp igen om den laddar ur helt och ta därefter bilden. Som sagt rätt omständligt och kanske inget man vill köra med över tiden men är fattig student så... :)
 
Tack för alla snabba och bra svar!

Och tack framför allt Per. Det där var ju nästan exakt vad jag ville höra - fjärrstyrning utan att behöva lägga ut en spänn! :)

Iofs ingen automatik och mina provbilder jag hunnit ta har väl inte blivit något vidare men jag kommer ju lära mig flera gånger mer på detta än automatiken jag fått av Canon för 2000:-

Åter igen, tack allihop!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.