ANNONS
Annons

Fjärrstyr en Metz 54 MZ-3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
går i köptankar på en Metz 54 MZ-3 till min Nikon F65, då frågan angående fjärrstyrning dök upp. Har letat på nätet men inte fått klarhet i vad man behöver för att "trigga" blixten m.h.a. kamerans pop-up-blixt. Vissa blixtar har inbyggd ljussensor för att tända blixten när den används som slavblixt, har 54:an det?
Behöver man något tillbehör? Har sett att det finns "mecalux 11 slave trigger unit" och det finns "Wireless TTL operation via SCA adapter 3082", vad innebär dessa?

//Robert OIsson

Även om detta är en gammal tråd så tänkte jag svara på den så att ingen gör samma miss som jag gjorde nyss.
54MZ-3 går att fjärrstyra. Men bara om man har en till likadan monterad på kameran.
Dynga...

Då kommer nästa fråga...

Hur fungerar 54MZ3 med nikons slavtändare? Kommer inte ihåg beteckningen men jag tror det är SU-4

Anders

Du menar att koppla på en nikon slavtändare på metzén?
Går det så vill jag gärna veta med, för det är trist att den bara ska ligga och skräpa...

Ja,
Troligtvis kommer Metzen inte att utnyttjas till fullo men ljus lär man nog fa. Jag har inte provat ännu eftersom jag inte har Nikon slavtändaren. Eventuellt har en kollega en...

Tycker som du med att det är synd om Metzten ligger och skräpar. Har bara inte hunnit ta tag i det.

A

Funderar på om det kan finnas någon adapter för x-kontakten...
Behöver en ttl till min 67:a och den har bara x- och FP-kontakter.
Tänkte försöka slippa undan trähandtaget.
Inget du hört talas om?
/Martin

Maron skrev:
Även om detta är en gammal tråd så tänkte jag svara på den så att ingen gör samma miss som jag gjorde nyss.
54MZ-3 går att fjärrstyra. Men bara om man har en till likadan monterad på kameran.
Dynga...

Är du säker på det där? Eftersom jag bara har en och inte pysslar speciellt mycket med blixten "off camera" (läs inte alls) så har jag inte kollat upp det så noga men det finns väl någon TTL-kontrollenhet (med kabel) som man monterar på kameran ungefär som Canons fjärrsändare (IR? Radio?) till Speedliteblixtarna)...?

Tja, det kan nog hända att det stämmer.
Har bara pratat med expert i Karlstad om det och måste nog säga att de inte alltid svarar mot sin slogan "Vi är vad vi heter." ;-)
Letade dock bara efter en slavtändare då.
/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar