Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrslutarproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hallå.
Jag har ett problem med fjärrslutare.

För en tid sedan köpte jag en vanlig tråd fjärrslutare, billig variant på tradera. Den funkade perfekt, tills den plötsligt inte reagerar normalt längre.

Man skall bara behöva trycka in knappen halvvägs så fokucerar kameran, trycka avtryckaren helt ned så tas kortet. Man kan även låsa avtryckarknappen genom att trycka ned och dra en mekanism uppåt för att manuellt ställa in slutartiden i bulb mode.

Men vad som händer nu då man trycker ner avtryckaren så fokucerar enbart kameran utan att ta någon bild. För att ta kortet måste man låsa avtryckaren uppåt som i bulbmode.
Jag trodde först att detta är någon knasig inställning jag råkat komma åt, och letat genom kameran men hittar inte någont fel.

Testade även fjärrslutaren på min äldre kamera, och det var precis samma fel på den. Bara fokucerar när man trycker ner avtryckaren. What to do? Jag köpte en ny billig fjärrslutare i ett annat märke. Men det är precis samma fel som inträffar.

Nu börjar jag tro att det är fel på kamerorna i stället, men varför skall det vara fel på båda mina kameror?
Kanske är det båda fjärrslutarna som är fel på?

3e gången gillt så köpte jag en GIGA T PRO 2, en dyrare leksak som kan ta kort på tidsinställningar om man vill. Men kamerorna reagerar inte på den alls.

Jag kommer ta och knalla ner till närmsta fotoaffär nästa vecka för att försöka få hjälp.
Men undrar om det någon som varit med om liknande problem och har en lösning?

Jag använder Nikon D7000 och Nikon D5000

Här är ett videoklipp
http://youtu.be/0BcNpC4kqS0

Nu har plötsligt den ena trådfjärrutlösaren börjat fungera som den skall igen.
Och den fungerar lika bra på båda kamerorna, åtminstone för tillfället o_O Men jag får fortfarande ingen kontakt alls med Hähnel Giga T Pro II.

Är det kamera kontakten som kan vara glapp eller?
Kan det vara så att man behöver uppdatera firmware på kameran?

Först och främst: Du vet att om du använder trådutlösare så skall du INTE ställa in kameran på "fjärrutlösarläget"?

Om du vet det så:
Gissningsvis är dina fjärrkontroller av den billiga typen som bara innehåller långa "fjädertungor" som brytare. De saknar den diod som skall finnas enligt designspecifikationen. Detta gör att funktionen blir knackig.

Varför din Hähnel inte fungerar vet jag dock icke.

Nu har plötsligt den ena trådfjärrutlösaren börjat fungera som den skall igen.
Och den fungerar lika bra på båda kamerorna, åtminstone för tillfället o_O Men jag får fortfarande ingen kontakt alls med Hähnel Giga T Pro II.

Är det kamera kontakten som kan vara glapp eller?
Kan det vara så att man behöver uppdatera firmware på kameran?

Hej, en dum fråga, men det är inte så enkelt att du inte satt i kontakten ordentligt, fick själv trycka ganska hårt för att få kontakt med min Hähnel Giga T Pro.

Hej, en dum fråga, men det är inte så enkelt att du inte satt i kontakten ordentligt, fick själv trycka ganska hårt för att få kontakt med min Hähnel Giga T Pro.

Hallå! Din fråga var inte alls dum.
Jag har dubbelkollat allting nu och det var så att kabeln till hähnhel giga t pro satt förbaskat glappt.

Jag antar att, eftersom jag haft problem med fjärrslutare tidigare så kontrollerade jag inte detta så noga och hade förutfattade tankar om att det skulle bli fel. Det var att pressa in kontakten ända vägen tills den knäpptes fast.

:) Tack för hjälpen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar