Annons

Fjärrkontroll trådlös

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Köpte en trådlöss fjärr som passar OM-D. Kostade £21 och kom från eBay. Märket är Pixel och modellen heter RW-221/UC1 (UC1 kan vara USB-anslutningen för OM-D bara kanske).

Denna består av tre delar:

  • Mottagare, med blixtskofäste. Två knappar, on/shutter. Behöver 2xAAA batterier.
  • Sändare. Knapp shutter samt en skjutbrytare för olika drive modes, singel/burst/bulb/timer. Behöver 2xAAA batterier.
  • Adapterkabel mottagare. Dessa tillverkas olika och just denna passar OM-D då, minitele i andra änden som pluggas in i mottagaren. Ca 20 cm kabel.

Har provat den lite ikväll och det verkar fungera kalas. Den går på 2,4Ghz (samma som bluetooth). Har man flera kameror (olika märken t om) kan man köpa fler mottagare och styra alla samtidigt. Räckvidden har jag inte provat så noga men ställde den i vardagsrummet och gick längst in i sovrummet och då är det ca 15 meter och väggar emellan och det funkade bra. Enligt specen ska den klara 100m (säkert i öppen terräng då). Batteritid enligt spec är 2 år för sändaren och 400 timmar för mottagaren.

Det är som sagt en shutterknapp på den och den går att trycka halvvägs för att förfokusera eller helt in för att bara ta en bild. Man behöver inte ställa kameran i något speciellt läge. Bara koppla in så fungerar den parallellt med kamerans egen shutterknapp.

En bonusfeature som jag märkte är att den extraknäcker även som trådutlösare då man inte behöver sändaren om man inte vill utan kan lika gärna hänga mottagaren bredvid och trycka på den knappen istället. Då blir det det drive mode som är inställt i kameran.

Har en känsla av denna kan bli riktigt kul om man gömmer kameran någonstans och trycker av. Vet inte hur det funkar om kameran somnat men den borde ju rimligtvis väcka. Samt såklart en rad andra användningsområden också, jag kommer nog många ggr använda mottagaren som trådutlösare känns det som (då behöver man inte slå på mottagaren utan det är bara att trycka på knappen rakt av).

Det är lysdioder på bägge enheter som indikerar om den är aktiv och om fokus är låst och när bilden tas. Det är även dip-switchar så man kan ställa frekvens eller funktion? Vet inte riktigt men jag hade ställt 1 & 3 on på båda men då fokuserade den bara utan att ta bild sedan provade jag 2 on bara och då funkade allt som det skulle. Kanske man får labba med dessa tills det funkar men 2 on verkar funka bra på OM-D.

Så. Denna produkt verkar riktigt ok, jag återkommer senare om jag tycker annorlunda :)

http://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-...-1-/251044747568?ssPageName=ADME:L:OU:US:3160
 

Bilagor

  • 130222 - OM-D fjärrkontroll 01.jpg
    130222 - OM-D fjärrkontroll 01.jpg
    16.3 KB · Visningar: 224
  • 130222 - OM-D fjärrkontroll 02.jpg
    130222 - OM-D fjärrkontroll 02.jpg
    13.2 KB · Visningar: 202
Jag har en liknande (Pixel Pawn TF-362 för Nikon) och jag tycker att den fungerar kalasbra!

En skillnad som jag upptäcker är att din fjärr inte verkar kunna monteras på kameran för att utlösa blixtar.
 
okej trevligt, ja det finns många olika sådana här modeller. Hur utlöser den blixtar? Jag gör det med den lilla extrablixten man fick med kameran.

Tillägg till första inlägget: Själva kabeln till OM-D (och andra oly) heter CL-UC1 så det är inte omöjligt att UC1 har nåt med det att göra
 
Jag har haft en likadan (med adapter till Olympus E-P2 och Panasonic GH2). Den fungerade utmärkt i några månader, men sedan gick avtryckarknappen på fjärrkontrollen sönder. Den fastnade helt enkelt i nedtryckt läge och det gick inte att fixa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.