Annons

Fjärrkontroll till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Tusse

Aktiv medlem
Tänkte försöka bygga en radiostyrning till min Canon 10D och sitter och funderar över om man med radiolänken skulle kunna använda en timer för Bulb-tid, nu skulle jag kunna programmera in 15 stycken fasta tider som jag enkelt kan ändra med en omkopplare.
Nu är frågan vilka tider skulle man välja?

Jag vet inte hur Du tänker bygga den, men annars vore det ju snyggt med en potentiometer och skala så att Du kan variera hur Du vill.

Har funderat på det också men vilket omfåg på tid ska man välja, det ska kunna fungera för dom flesta behov.

Jag har samma fråga, att använda potentiometer skulle väl vara snyggt men då får man inte exakta tider(vilket kanske inte är så viktigt), men frågan kvarstår, vilket intervall vill man ha?
30 - 300 sek? 1-300 min?

Försöker nog lösa det digitalt för att få så exakta tider som möjligt, en pot skulle ge väldigt ojämna tider.
Längre tid en 60 minuter lär aldrig användas men frågan är om en minuts steg är rimligt.

Det jag menade är att jag inte mäter ljuset utan fotar på en höft och ändrar sen efter hur det blev.
Då kan jag ju lika gärna höfta med en pot(som har graderingar i miniuter eller nåt) istället för att höfta tid och sedan försöka välja vilken exakt tid som passar närmast.

Senast ändrad:
Ok Björn jag är med på din tankegång, men även om jag ställer in tiden digitalt eller med en pot så bör jag läsa av ett värde och en pot blir nog ganska grov inställning på tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar