Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjällvandring

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Tjenare! Jag och två kompisar tänkte sticka ut och fjällvandra på något ställe. Problemet är bara att vi inte har bil och det är svårt att ta sig runt. Vi tänkte först åka till Marsliden som tydligen ska vara väldigt bra men vi funderar på att åka till ett annat ställe eftersom det är så otroligt svårt att ta sig dit.

Så jag undrar vad det finns för andra trevliga ställen att fjällvandra på som inte är så extremt svåra att ta sig till från Stockholm.

Våra planer är att bo delvis på vandrarhem eller liknande och delvis i tält.

Så ge era bästa fjällvandringstips och skicka gärna med bildexempel.

Mvh Felix

Hej Felix. Jag rekommenderar att du tittar in på Utsidan.se och ställer samma fråga där. Där kan du också söka runt lite bland inläggen, få tips om utrustning och en massa annat matnyttigt inför en fjällvandring.

Ha det så skönt bland myggen!
/Thomas

Här på FS finns säkert många som kan hjälpa Dig med svar...men ett kanske ännu bättre sätt att få svar på Dina fjällvandringsfrågor är att titta in på FS systersida...www.utsidan.se

Där finns forum för Dina frågor, och säkert många som vill och kan ge Dig svar.

Lycka till...och njut av Din vandring!

mvh Peter

Då jag mest har vandrat i Norrbottensfjällen så har jag inga bra tips på vandringar nära Stockholm, men sätter ni er på tåget norrut så skulle jag tro en lämplig tur är Abisko-Nikkaluokta via Kebne. Då behöver ni i princip inte tält utan kan övernatta i fjällstugorna. Leden är välmarkerad (Kungsleden större delen) och vältrafikerad vilket kan vara bra om ni inte har så stor fjällerfarenhet. Från Nikka tar ni sen bussen till Kiruna och sätter er på tåget söderut igen.

Ett tips är att även ställa samma fråga på utsidan.se.

Härjedalen

Åk till funäsdalen eller ljungdalen i Härjedalen. Där har du allt från flatruet till Helags på lagom avstånd.

Otroligt smidigt, men rätt långt från Stockholm ligger Abisko.
Tåg på eftermiddagen från stockholm och middag ovanför trädgränsen ska inte vara något problem. Men nästan ett dygn på tåg är kanske inte det roligaste. Kliver man av vid turiststationen är det inte mer än något hundratal meter till Kungsleden. Det finns några bilder i mitt album Fjäll därifrån. Mycket fina möjligheter till vandring, dock har jag ingen koll på hur det är med stugor efter leden då jag bara vandrat med tält.

Dock kan jag inte annat än instämma med tidigare talare om att du troligen får såväl fler som mer uttömmande svar på utsidan.se

Per_tissen skrev:
Otroligt smidigt, men rätt långt från Stockholm ligger Abisko.
Tåg på eftermiddagen från stockholm och middag ovanför trädgränsen ska inte vara något problem. Men nästan ett dygn på tåg är kanske inte det roligaste. Kliver man av vid turiststationen är det inte mer än något hundratal meter till Kungsleden. Det finns några bilder i mitt album Fjäll därifrån. Mycket fina möjligheter till vandring, dock har jag ingen koll på hur det är med stugor efter leden då jag bara vandrat med tält.

Dock kan jag inte annat än instämma med tidigare talare om att du troligen får såväl fler som mer uttömmande svar på utsidan.se

Abisko verkar ju jättebra speciellt eftersom det är så lättåtkomligt. Men vet du några speciella platser där som man bara måste besöka?

FelixSwensson skrev:
Abisko verkar ju jättebra speciellt eftersom det är så lättåtkomligt. Men vet du några speciella platser där som man bara måste besöka?

Abisko kanjon, silverfallet vid björkliden, trollsjön och hela vägen dit upp! .... alla kan göras som dagsvandringar...

Storulvån, Sylarna i Jämtland.. Tåg till Enafors därefter går det buss ut till Storulvån..
Mvh
Micke

FelixSwensson skrev:

Dagsfärska bilder från Kungsleden Abisko Fjällstation till Kebnekaise Fjällstation inkl topptur på Kebnekaise finnas här:

www.majsajt.se

Kolla STF fjällpaket nr 400.

/Anders

Jag kan delge dig några tips!

Jag har vandrat flera gånger i Sarek området, både i och utanför. Ta tåget till jokkmokk. Tror det blir tåg från Stockholm till Mora och sedan inlandsbanan (bara den är rena upplevelsemagneten)
Kolla med SJ för exakt info. Tåget stannar i Jokkmokk (Norr om Polcirkeln!) Från Jokkmokk kan du för en billig peng sedan välja att åka till Kvikkjokk eller varför inte Stora sjöfallet.

Från stora Sjöfallet kan du sedan gå längs flera leder eller gå helt orösat genom Sarek (dock ingen bra idee om du är nybörjare)

Jag skulle dock rekomendea att du åker till Kvikkjokk, tar in på den fina Fjällstationen där eller tältar på deras område. Därifrån tar man båten till starten av Padjelantaleden. Kostar 150:-

Går man Padjelanta så stryker du utanför Sarek hela vägen och du får en otrolig upplevelse. Gå till Staloloukta (sameby vid enstor sjö) Därifrån kan Ni sedan åka helikoper tillbaka till kvikkjokk eller vända, eller fortsätta till Rijtsem och sedan ta busssen till Jokkmokk

Det var länge sen SJ körde tåg till övre norrland. Du får kolla med Connex. På Inlandsbanan går det bara turisttrafik.
Ta Connex tåg till Murjek och sen buss till Kvikkjokk om du vill vandra i Sarek.

Christer

cbr1000 skrev:
Dagsfärska bilder från Kungsleden Abisko Fjällstation till Kebnekaise Fjällstation inkl topptur på Kebnekaise finnas här:

www.majsajt.se

Kolla STF fjällpaket nr 400.

/Anders

Wow, vilka bilder. Det måste ha varit en grymt rolig resa. Men hur bodde ni? Var det tält eller sov ni i små stugor på vägen? Kan man tälta i princip varsomhelst?

FelixSwensson skrev:
Wow, vilka bilder. Det måste ha varit en grymt rolig resa. Men hur bodde ni? Var det tält eller sov ni i små stugor på vägen? Kan man tälta i princip varsomhelst?

Hej Felix.

Japp. Resan var super!

Vi bodde enbart i stugorna och följde Kungsleden hela tiden. Vi skippade dock Singi för att gå direkt från Sälka till Kebnekaise fjällstation.

Det finns bra med proviant att köpa i flera stugor (givetvis dyrare), så du behöver inte bära allt från början.

Bra regel: Ryggsäck max 25% av egen kroppsvikt.

Köper du STF paketnummer 400 så ingår stugboende.

---
http://www.svenskaturistforeningen.se

STF Fjälltåg - Kungsleden
Abisko till Kebnekaise SOMMAR från 2595kr.

Mycket prisvärt!
---

/Anders

Hej, jag har ytterliggare en fråga angående din vandring. Var det mycket mygg? Jag ska själv upp om 2 veckor... Vi ska gå en tälttur ifrån Vakkotavare till Nikkaloukta + en topptur på Keb.

Magnus

cbr1000 skrev:
Hej Felix.

Japp. Resan var super!

Vi bodde enbart i stugorna och följde Kungsleden hela tiden. Vi skippade dock Singi för att gå direkt från Sälka till Kebnekaise fjällstation.

Det finns bra med proviant att köpa i flera stugor (givetvis dyrare), så du behöver inte bära allt från början.

Bra regel: Ryggsäck max 25% av egen kroppsvikt.

Köper du STF paketnummer 400 så ingår stugboende.

---
http://www.svenskaturistforeningen.se

STF Fjälltåg - Kungsleden
Abisko till Kebnekaise SOMMAR från 2595kr.

Mycket prisvärt!
---

/Anders

FelixSwensson skrev:
Om du skall till Abiskoområdet så tycker jag liksom någon annan tipsade om att Nikkaloutka via Kebnekaise är en bra rutt att gå. Där finns bra STF-stugor liksom bra möjlighet till tältning.
På bifogad länk finns tips på dagsturer från Kebnekaise Fjällstation - lägg några dagar där - det är mitt tips. En topptur är ju nästan spikad - om det är bra väder. :)

Var några år sedan jag var där uppe nu tyvärr, men blir nog en tur dit upp nästa sommar igen. Tarfala rekommenderas!

http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Activity.aspx?id=4879

Manke80 skrev:
Hej, jag har ytterliggare en fråga angående din vandring. Var det mycket mygg? Jag ska själv upp om 2 veckor... Vi ska gå en tälttur ifrån Vakkotavare till Nikkaloukta + en topptur på Keb.

Magnus

Det är bara mygg när du är under trädgränsen. Kommer du över 7-800m är det inga problem. Mest var det vid Abiskojaure. Sen hade iallafall vi inga problem alls.

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar