Annons

Fixa vinterstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucanus

Aktiv medlem
Nu är vinter här och den som brukar använda aluminiumstativ vet hur jobbigt det är att bära och hålla i det iskalla stativet. Jag vill tipsa hur jag fixade problemet. Det finns många fotografer som sätter rörisolering av mjuk plast på stativben. Ett enligt mig smidigare och snyggare material är styrband som man brukar linda runt på cykelstyre. Dessa band finns att köpa billigt på alla cykelaffärer, Biltema osv. Finns i många glada färger men även diskret-svarta. Det är mycket enkelt att linda bandet runt stativbenen där man brukar hålla eller bära i stativet. Se bara till att stativet är rent och torrt så att klistret som finns på bandets baksida fäster bra. Man kan tvätta av stativet med T-röd innan man sätter dit bandet. Båda ändar av bandet kan man fixera med svart el-tejp eller ännu bättre med krympslang som förhindrar att bandets början och slut lossnar.

Bilagor

• StativWEBB.jpg
    StativWEBB.jpg
    17.8 KB · Visningar: 639
Men hårda

Vilka läckra ben ;))
Bra tips !

/Janne

Skulle själv aldrig få för mig att använda ett stativ utan rörisolering eller liggunderlagsskumgummi. Använder man tung utrustning så känns det rejält i axlarna om det hårda stativet ligger an mot axeln efter ett par timmar i fält. Allt beror ju givetvis på vad man fotar och hur man använder sitt stativ. Ska du använda stativet i fält med tung utrustning så välj rörisolering (några tior/stativ) och linda sedan cykelband utanför om du gillar färgen. Tror man att cykelband eller plasttejp lindrar mot kyla har man aldrig använt sitt stativ i fält när nordostan ligger på!!! Här krävs isolering och vantar!!

Skulle själv aldrig få för mig att använda ett stativ utan rörisolering eller liggunderlagsskumgummi. Använder man tung utrustning så känns det rejält i axlarna om det hårda stativet ligger an mot axeln efter ett par timmar i fält. Allt beror ju givetvis på vad man fotar och hur man använder sitt stativ. Ska du använda stativet i fält med tung utrustning så välj rörisolering (några tior/stativ) och linda sedan cykelband utanför om du gillar färgen. Tror man att cykelband eller plasttejp lindrar mot kyla har man aldrig använt sitt stativ i fält när nordostan ligger på!!! Här krävs isolering och vantar!!

Du har säkert rätt Tonyeagle, om jag åker på en lång fotoresa till kalla nordmarker byter jag ut cykeltejpen mot rörisoleringen. Tack för tipset.
//Stanislav

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar