Annons

fixa till garaget

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
när man nu blivit husägare och allt så behöver man ju ett projekt som är lite roligare än att sätta upp nya väggar och riva gamla. Så jag funderade på om man kunde fixa till en enkel studio i garaget. Belysningen har jag funderat en del på (tänkte mig att jag skulle använda gamla kamerablixtar med slavtändare tillsammans med en blixt med softbox på kameran, alternativt byggstrålkastare eftersom sådana ändå kan bli nödvändiga att införskaffa), men inredningen är jag osäker på. Garaget är hyfsat stort (uppskattningsvis 6-7 x 3 meter) med vinklat tak.

Väggarna och taket bör kanske målas med en matt vit färg? Lutar åt en svart pappersbakgrund, men är lite osäker? Svart tyg? Annan färg? Kanske en kaffebrus tygbakgrund? Vad bör jag tänka på mer?

Svart är ju en ganska deprimerande färg, men ajg undrar om inte den funktionsmässigt är bättre... du slipper massa oönskade reflexer eller konstigt ljusstudsande... Svart reflekterar ju ingenting så du måste själv ljussätta allt som skall ljussättas... eller så kör du med grå färg...

Blanda blixtar och strålkastare låter som en dålig idee... kör endera med lampor eller med blixt.. problemet är att du blandar olika färgtemperaturer och du får konstiga toner i bilden...

Finns tror jag studiolampor med "dagsljus" temeperatur... men det kostar antar jag...

precis gjort klart min studio

och det liknar ditt projekt på många sätt.
Garaget är omgjort till studio, ca. 6,5 * 3,15m.
Vi vävade väggarna och målade dem i en grå neutral ton, taket är målat med en matt-vit färg, golvet fick bli ek-laminat.

Sen använder jag bakgrund från Lastolite, de är 270cm breda och passar perfekt i min studio.
Jag föredrar blixtar, och använder mig av Elinchrom.

Bakgrunder är ju relativt billiga och finns i många färger, så där kan man ju variera.

Sen är ju inte 6-7 * 3m så väldigt stort då man börjar att fylla på med utrustning, men man får ju anpassa sig och göra det bästa möjliga av situationen.

Bilderna i mitt porträttalbum som är märkta med 2006 är tagna i vår nya studio.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=97997

Jag har även gjort ett bord som jag använder för mina produktfotograferingar för att komma upp från golvet, samt dragit in nätverk i studion.

Skall se om jag kan få hjälp av en kompis med vidvinkel att ta några bilder framöver.

Lycka till med ditt bygge.

inventerade huset och kom fram till att eventuellt överge garaget till förmån för snickarverkstaden (ca 8 x 3 meter) nere i källaren.

Om man ska lägga laminat behöver man väl lägga en fuktspärr också?

Är tygbakgrunder lämpligare om golvet inte är absolut plant?

Har haft tid att fundera lite till på studion. Laminatgolv och golvvärme vore ju trevligt och bakgrunden skulle kanske kunna utgöras av svart tyg som hänger från taket som ett draperi. Funderingar fortgår där.
Men hur fixar man belysningen i ett relativt litet rum? Får en känsla av att det kommer att bli ganska trångt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar