Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fixa skum kameraelektronik

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har precis "fyndat" en Ricoh GR1s. Ordentligt billig var den, och ganska mycket av en chansning, då elektroniken börjat bete sig skumt. Displayen på ovansidan visar inte rikigt siffrorna som den ska, fokuspunkterna syns inte alltid (men nästan), och slutartiderna syns oftast inte i sökaren.

Jag vet att man inte ska köpa vrak, men ibland är det svårt att låta bli...

Min fråga är: kan man använda någon fräsig elektronikspray och hoppas på det bästa, eller förstör man något då? Vore roligt att få en användbar och pålitlig kamera genom lite billiga trick.

Risken med en fräsig elektronikspray är att den sprider sej dit den inte ska sprida sej.

Om du inte redan gjort det så börja med felsökarens 1A:Kolla strömförsörjningen.

-Är batteriet friskt?, dubbelkolla med mätning av batteriet med kameran som belastning t.ex.
-Är kontaktytorna i batterifacket rena från oxid och annan mög? Fint slippappar kan hjälpa.
-Använd strömbrytaren några gånger ifall det är dålig kontakt i den och se om kameran bättrar sej.

Hjälper inte det återstår nog bara att öppna kameran och kolla vidare eller skicka in den till någon som kan bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar