Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fixa gamal kopia

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag har fått i min ägo ett porträtt av min farfars farmor och farfar som skulle behöva en renovering, eller liknande. Den har böjt sig och fått lite fläckar. Hade det varit en ren mörkrumskopia så hade jag lagt den i fix och sedan låtit den torka, nu är den nästan mer ritad... Jag antar att man fyllt i konturer och skuggningar på en befintlig kopia(?).

Nu när jag tittar på den så ser den nästan tecknad ut, fast pappret känns som silver gelatinpapper. Finns det något bra sätt att kolla vad man kan göra utan att förstöra, eller kosta en förmögenhet?

Bifogar ett exempel på bilden.

Hej !

De ser lite inklippta ut, går det inte att finna ps orginalfilen ?

( Troligtvis är negativet retrucherat med blyerts. )

----------------

Gör ett bibloteksbesök, det finns en en bok som något sv. museum gett ut om fotorestarering.
Kommer inte nu på titeln.

//MW

Hej !

De ser lite inklippta ut, går det inte att finna ps orginalfilen ?

( Troligtvis är negativet retrucherat med blyerts

//MW

De ser väldigt konstiga ut, förutom att de ser inklippta ut så är ögonen förstärkta på ett nästan kusligt sätt (vilket fick mig att tro att bilden kanske är tagen med film som är okänslig för blått??!)

Vad menar du med "ps orginalfilen"? Jag misstänker en skämtfilm kommentar men är inte riktigt säker... Kan vara negativet du menar också :)

/Niklas

De ser väldigt konstiga ut, förutom att de ser inklippta ut så är ögonen förstärkta på ett nästan kusligt sätt (vilket fick mig att tro att bilden kanske är tagen med film som är okänslig för blått??!)

Vad menar du med "ps orginalfilen"? Jag misstänker en skämtfilm kommentar men är inte riktigt säker... Kan vara negativet du menar också :)

/Niklas

Hej !

Ps, CC215 går även att säga, förhoppningsvis med ändelsen .psd.

Hej !

Ps, CC215 går även att säga, förhoppningsvis med ändelsen .psd.

Då förstår jag ännu mindre... "Orginalfil" existerar inte då det är en papperskopia och bilden jag lade upp här är tagen med en mobiltelefon. Jag har dock planer på att reprofota kopian med digitalkamera för att göra fotot tillgänglig för parets alla levande släktingar (som är intresserade)

/Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar