Annons

Fixa bilder som blivit för mörka?

Produkter
(logga in för att koppla)
PhotoShop CS

har en underbar funktion som heter Highlights and shadows (image/adjust) borde väl heta högdagrar och skuggor i den svenska versionen.

Där kan du få fram en hel del som döljs i dina bilder.
skickar två snabba exempel där jag använt detta plus nivåer (levels)

Har inte programet hemma utan på jobbet så därför har jag inte sparat bilderna stora utan bara små.

hoppas du kan testa dig fram till något, om du har PS-CS så underlättar det ju :)
 

Bilagor

  • dark2.jpg
    dark2.jpg
    21.9 KB · Visningar: 342
Tack så jättemkt för hjälpen! Ska in å kika där (jupp, har Photoshop CS).
Tänkte också om det kanske fanns något kul filter eller nått annars som lågt gömt som kunde hjälpa :).
 
Det finns nog en hel del sätt att fixa sånt här och jag ser verkligen fram emot att läsa lite olika lösningar.
Här kommer en variant.

Självklart hade man kunnat optimera kvaliteten, men jag fokuserade på att ljusa upp bilden.

1. titta i lagerpaletten och kopiera "bakgrundslagret" (dra bara ner det till den lilla "create new layer"-symbolen eller högerklicka och välj duplicate layer.)

2. Välj blending mode "screen" på det nya lagret.

3. Gå in på Image>Adjustments>levels (ctrl+L) och dra i spakarna tills det ser bra ut. Jag använde främst mellantonsreglaget här (grå pil i mitten under histogrammet).

Nu är det i stort sett klart. eftersom jag lägger upp bilden i så litet format valde jag att ta bort lite av det brus som uppkommer vid ljusningen genom att lägga på lite smart blur. I full storlek såg detta däremot inte vidare bra ut.

Helt ok resultat för ca 2 minuters arbete.
 

Bilagor

  • img_0605.jpg
    img_0605.jpg
    38.6 KB · Visningar: 273
Ok, nästa bild var lite omständigare(tog kanske 5 minuter :p

1. Samma sak här kopiera lagret och byt till screen-mode.

2.eftersom himlen nu är alldeles för ljus (tyckte iaf jag) så markerar jag himlen. Jag markerade väldigt slarvigt vilket resulterade i "halo-effekten" runt killen, men ville jag haft ett produktionsresultat hade jag naturligtvis varit noggrannare.

3. Med himlen markerad i bilden OCH screenlagret markerat i lagerpaletten så trycker jag på Delete och vips så kommer den gamla himlen fram.

enkelt,snabbt och hyfsat snyggt. Nu är det bara att finputsa. ;)

Och naturligtvis Save for web, om den ska vara på webben.

Hoppas någon haft glädje av detta.
 

Bilagor

  • img_0789.jpg
    img_0789.jpg
    34.5 KB · Visningar: 270
Tack så jättemycket alla som kom med tips! Jag har fixat bilderna nu och ska gå och framkalla dem på måndag/tisdag. De blev faktiskt rätt bra!
Det hela ska tillslut bli en present till min flickvän.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.