Annons

Fix

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Hur fungerar fix?
Svavlet i fixet förstör silverkloriden eller silverbromiden i pappret/filmen. Det sänker ljuskänsligheten till noll.

Vad jag är intresserad av är vad som händer rent kemiskt, vilka ämmen som bildas utav vilka osv. Någon kemikunnig här som kan svara eller ge mig en länk?

Fixets funktion är att avlägsna de silverhalogenider (silverklorid, -bromid eller -jodid) som inte har reducerats till metalliskt silver i framkallningen. Halogeniderna är ju fortfarande ljuskänsliga och kommer att förstöra filmen/bilden när den utsätts för ljus.

Silverhalogeniderna är olösliga i vatten, men man kan få dem i lösning genom något som kallas komplexbildning. Det finns flera användbara komplexbildare, de vanligaste är tiosulfater. Normalfix består av natriumtiosulfat och snabbfix av ammoniumtiosulfat. Snabbfixet är mer än dubbelt så effektivt eftersom även ammoniumjonen fungerar som komplexbildare. (Cyanidjonen är ännu effektivare, men är inte lämplig på grund av sin giftighet.)

Överförandet av olösliga silverhalogenider till lösliga argentotiosulfatkomplex går i flera steg (jag kan skriva ut reaktionsformlerna om någon är intresserad). Vissa steg är rätt långsamma och som alla kemiska reaktioner är de temperaturberoende.

Stort tack! Och ja, jag vill gärna se reaktionsformlerna om du vill skriva dem.

En till fråga, silverjodid, används det i vanligt svartvitt fotopapper? Jag har själv framställt ett AgI-papper från en KI-lösning och en AgNO3-lösning. Det blev väldigt ljuskänsligt men tonen blev gulaktig och kontrasten väldigt låg. Resultatet var inte likt mina AgCl- och AgBr-papper (se mitt album '1834'). De hade en gråskala mycket närmare modernt papper.

Senast ändrad:
Formlerna kommer här. Det är säkert en förenkling av vad som sker, den sista reaktionen är reversibel och man ska därför se till att ha fix i överskott (det driver reaktionen åt höger).

Bilagor

• fix.jpg
    fix.jpg
    14.9 KB · Visningar: 158
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar