Annons

Fisheye!

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
någon som fotograferat med ett fisheye objektiv någon gång?
Några tips eller förslag hur man får ut bästa möjliga bilder ur ett sådant objektiv? Vad är kull att fotografera med det?(dum fråga...)
Tack för svar!

Jag brukar använda min för skidfoto. Oftast blir det grod- eller fågelperspektiv. Ibland kan det vara kul att gå riktigt, riktigt nära (kossor gör sig alltid bra på det viset).

Fast jag är lite less på effekten. Mina bästa fisheye-bilder är de där man inte tänker på distortionen. Doh! I rätt miljö, t.ex. en dalgång, brukar det gå ganska bra att gömma distortionen och ändå få en rejäl vidvinkel. Ska nog köpa en "riktig", raktecknande, vidvinkel när budgeten tillåter...

Det är ganska lätt att underexponera om du använder kamerans ljusmätare. Undvik att ha solen i sökaren när du mäter ljuset.

Min Canon-glugg är inte så känslig för "flare" (heter det "överstrålning" på svenska?) som man skulle kunna tro. Tror faktiskt inte att jag fått en enda bild förstörd pga detta. Det är alltså ingen större fara att ha solen i, eller strax utanför bilden. Se bara till att låsa exponeringen innan.

själv har jag inte hittat nått fisheye däremot konverter!

på vad som är kul att fota tycker jag allt.
bara man ser rejäl distortion ser snyggt ut :)

Själv har jag fotograferat hundratals fisheyebilder med en coolpix 950 + deras converter. Kvalitén är användbar för mitt ändamål, nämligen fulla 360graders panoramabilder... glöm bara inte ett rejält stativ och minsta bländaren.. sen är det bara och remappa till valfri projektion med Panorama Tools till t.ex. raktecknande. Duger fint för webbruk.

MVH Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar