Annons

Fisheye till Nikon d70s.

Produkter
(logga in för att koppla)

zwei

Aktiv medlem
Hejsan jag tänkte köpa ett fisheye till min d70s och vill inte spendera en förmögenhet så jag hittade ett billigt på en rysk hemsida, Zenitar 16/f2.8 fisheye.
Nu undrar jag om jag kommer att få ut någon fisheyeeffekt av detta eller kommer det att bli samma bildvinkel som på mitt kitobjektiv, 18-70mm.

Det fanns även ett Peleng 8mm f3.5 fisheye som ger en rund bildvinkel på 35mmformatet, jag vill inte ha en rund bildvinkel men min kamera borde väl skära bilden så att det blir en mer "normal" fisheye.

Är det nån som har någon uppfattning om vilket objektiv som är den bästa lösningen för mig?

Hoppas nån förstår min otydliga förklaring:)

Hej Martin!

Som du mycket riktigt påpekar själv ska man ta hänsyn till den skenbara brännviddsförlängningen. Om du köper en 16mm fisheye kommer du att ha bildvinkel ganska nära din kitglugg 18-70. Fast raka linjer förblir krökta (fisheye effekt) även om det inte kommer att vara jättetydligt då ju närmare bildens mitt desto mindre fisheye effekten.

8mm kommer att ge en hyfsad fisheye effekt dock kommer du fortfarande att se svarta hörn då den mindre sensorn inte beskär bilden helt inom bildcirkeln. Den ideala varianten är naturligtvis Nikons eget 10,5 mm gjort för digitala kameror. Den är väldigt liten och smidig och täcker 180 grader diagonalt men kostar desto mer.

Du får nog avgöra själv vilken fisheye effekt du vill ha för vilket pris.

*edit* stavning

Senast ändrad:
Jo du nikons 10.5 är väl det optimala men jag har tyvärr inte råd med detta. Det får bli ett Zenitar eller Peleng och eftersom jag e rädd för att zenitaren ska bli allt för likt mitt 18-70mm så lutar det nog åt peleng.

Någon som har kombinationen d70(eller liknande) och peleng 8mm och kan ge lite feedback?

Vet inte om du vet det, men jag vill bara tillägga att pelengen och zenitaren är helmanuella. Ingen AF och du ställer bländaren genom att vrida på en ring.

Jodå jag vet att de är helmanuella, bryr mig inte så mycket om det och vad jag har förstått så är det svårt för af:en att fungera korrekt på fisheyelinser.

Tack för kommentaren:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar