Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

MrLexington

Medlem
Hej, ny på forumet och börjar med en (enkel, korkad) fråga.
Äger en Canon 550D och har bland annat ett 18-55 objektiv.

Är intresserad av ett billigt fisheye-objektiv eller en fisheye-lins, men är helt novis i frågan.

Är intresserad av denna lins http://www.24.se/58mm-025x-wide-fisheye125-m-p-13909-c-1063.aspx och undrar enkelt om det är värt pengarna?

Tycker att fisheye ger fräcka närbilder, vill framförallt fota vår hund. Typ så här http://mylittlefisheye.blogspot.se/2010/06/dogpark.html
Är detta något att ha eller det ger ingen/liten fisheye effekt? Vill definitivt inte lägga flera tusen för ett objektiv som kommer att användas så pass sällan som jag förmodar att det kommer göra.

Någon som äger linsen kanske kan lägga in exempelbilder tagna med just denna lins?

Sista frågan, passar linsen mitt 18-55 objektiv?

Tack på förhand

/ Lexington

Jag har bara snabbt provat en liknande lins monterat på ett objektiv och resultatet var inte som på bilderna du visade, utan med denna lins fick man ett circulärt ursnitt med resten av bilden svart. Om så är fallet med den du länkar till framgår inte utan du får nog höra med butiken.
Sen så kvaliten på bilderna med linsen jag provade var inte speciellt bra, oskarpa med mycket CA och inte "jämn" förvängning.

Jag skulle istället rekommendera att du köper ett begagnat Samyang 8 mm frisheye, dessa kan man finna för ca 1500kr.
Det ligger finns just nu ett här på Fotosidan för 1500kr till Nikon, och med hjälp av en billig Nikon -> Canon adapter från eBay så kan du köra objektivet på ditt kamerahus då objektivet ändå är helt manuellt. Dessa adaptrar kostar ca 50kr inklusive frakt från Kina.

Köpte i förra veckan ett SAMYANG 8 mm Fisheye till min Canon 40D. Är så här långt mycket nöjd med vad det presterar. PÅ Canonkameror fungerar läge Av(tidsautomatik), bländare och skärpa får man ställa in manuellt. Avståndsskalan på detta objektiv är inte mycket att lita på. Skärpan kan istället ställas via Live View på den stora displayen, zooma in bilden med 5 eller 10x förstoring så går det än lättare att få til skärpan där man vill ha den. Exponeringen kollar man via histogramet! Ett objektiv som rekomenderas!//Bert

Tack för svaren.

Har kollat lite på Samyang objektivet också. (Hittat begagnade till Canon för 1500-1800)
Får fundera på om det är värt 3 ggr så mycket för de bilder jag kommer använda det till.

Annars kanske man köper det, använder det en vecka, och sen säljer igen :)

Avståndsskalan på detta objektiv är inte mycket att lita på.

Tyvärr verkar många av objektiven vara drabbade av att avståndsskalan är förskjuten.
Så var det också på mitt men det går att själv justera med 3st skruvar som sitter under gummigreppet för fokuseringen. Orkar man inte göra denna inställning som tar tid att få rätt på så går det ju att fokusera som vanligt med sökaren eller liveview och ändå få bra resultat.

Jag hade själv rekommenderat att skaffa Samyang objektivet för 1500kr och sälja för samma peng om man inte är nöjd, än att skaffa fisheye linsen för 700kr som borde ge betydligt sämre resultat och antagligen inte gå att sälja igen i närheten av samma peng man köpt det för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar